Thursday, January 15, 2015

Multivitamin Kanak-kanak Vitalea Lengkapkan Keperluan Pembesaran Anak Kita

Assalamualaikum semua :)

Berita gembira buat ibu bapa yang mencari-cari multivitamin yang lengkap untuk keperluan pembesaran dan perkembangan anak-anak mereka, Vitalea for Children Shaklee telah kembali dengan formulasi yang baru dan mantap sekarang!





Yey! Memang seronok tau dengar perkhabaran ni, terutama saya sebagai mak kepada anak-anak yang dengan membesar ni!


Yelah, dengan makanan seharian mereka yang entah cukup nutrisi atau tak, dengan teknologi makanan yang kita mak-mak sendiri terpaksa guna untuk kejar masa, nak bagi anak makan ulam-ulaman pun dah kurang, kan sekarang? 


Sebab tu saya memang terus ambil peluang mendapatkan Multivitamin Vitalea ni untuk kedua-dua anak saya. 


Anak-anak ni, yang tahu, rasanya sangat sedap, berperisa Anggur je, boleh dikunyah-kunyah, yang kita mak-mak ni lah lega sebab anak-anak kita makan Vitamin Semulajadi yang tiada perisa dan pewarna tambahan yang berbahaya pada badan, syukur!



Vitalea; multivitamin yang lengkap untuk perkembangan anak 

Nak tahu 8 sebab mengapa anak-anak kita perlukan nutrisi tambahan dari multivitamin ni, boleh baca di sini.


Ok, jom tengok apa yang menarik sangat dengan Vitalea ni!





5 Sebab Vitalea Lengkap Untuk Perkembangan Anak-anak kita :



  1. Vitalea kunyah ini mengandungi 18 vitamin dan mineral yang diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar sihat dan kuat. Memang lengkap dah ni :)
  2. 1 tablet ini mengandungi sehingga 100 mg Kalsium untuk tulang dan gigi yang kuat, juga untuk perkembangan saraf anak-anak kita. (2 tablet untuk 200mg)
    • Tidak ketinggalan mineral penting Zink, zat Besi, magnesium, dan copper.
  3. Mengandungi pemanis semulajadi, iaitu xylitol yang tidak menyebabkan kaviti pada gigi kanak-kanak.
  4. Tiada perisa, pemanis atau pengawet tiruan yang dihasilkan dari bahan kimia yang pada mulanya nak bagi nutrisi, tetapi akhirnya menjadi toksin kepada sel-sel badan mereka, kesian!
  5. Bebas Gluten, iaitu ada kanak-kanak yang alah (allergy) pada gluten ni yang membuatkan mereka ada respons kegatalan atau sakit perut bila memakannya. Sekarang, semua orang sesuai untuk makan multivitamin ini :) 


Boleh bandingkan kandungan Vitalea dengan multivitamin yang lain


  • Eh, jangan pula tak diberi makanan pada anak-anak ya, mereka memerlukan makanan seimbang setiap hari yang lengkap dengan karbohidrat, serat dan protein. Namun begitu, makanan tambahan ni mencukupkan lagi nutrisi yang diperlukan badan untuk mereka membesar dengan jayanya, tanpa sekatan.



  • Nanti, jangan ada mak yang menyesal jika anaknya terbantut, kurang tinggi, tak bermaya dan sebagainya ya!


  • Ha, sekarang, jika anda ingin mencukupkan nutrisi untuk perkembangan sel otak, sel pancaindera, sel tulang dan otot, sel saraf, dan segala sel di dalam badan anak-anak kita, bolehlah memilih multivitamin ini kerana segalanya ada di dalam 1 tablet sahaja.


  • Cukup-cukuplah kita dedahkan anak dengan ayam segera, kentang goreng segera, apatah lagi keropok berperisa dan air minuman tin yang lain. Jadi, kita kurangkan pendedahan mereka kepada bahaya bahan sintetik ni dengan multivitamin semulajadi pula, kerana vitamin semualajadi ni lebih senang diserap di dalam badan berbanding bahan kimia buatan :) 

  • Dosnya pula dah diukur dengan tepat, kita tahu nak beri anak berapa tablet sehari untuk keperluan lengkap nutrisi mereka :)


Sebotol Vitalea untuk kanak-kanak ni harganya RM 111 ada 60 tablet di dalamnya. Alah membeli, menang memakai kerana ini bukan calang-calang vitamin, ia diperakui oleh saintis seluruh dunia dengan penyelidikan yang terperinci. Nak hasilkan vitamin semulajadi bukan senang, apatah lagi nak kekalkan khasiatnya tanpa menggunakan pengawet sintetik tu gunakan teknologi yang tinggi, bukan?


Jika anda adalah ibu prihatin yang mahukan yang terbaik buat anak mereka, boleh dapatkan multivitamin ini dari saya, Ainul Malik, hubungi 016-3353567 jika anda berada di kawasan Kajang atau Cheras Selangor. Jika anda ibu yang berada di kawasan lain, saya boleh bantu anda untuk dapatkan khasiat terbaik ini dengan perkhidmatan poslaju supaya sampai selamat kepada anda ya :)


* Kita boleh sembang-sembang panjang di whatsapp, insyaallah untuk penghantaran PERCUMA :)



Ibu prihatin, anak membesar dengan jayanya!



Salam ikhlas,


Ainul Malik

016-3353567
ainulmalik.com

Friday, January 9, 2015

8 Tips Atasi Keletihan Melampau Menguruskan Rumahtangga Buat Surirumah yang Bekerja di Rumah

Assalamualaikum wbh.

Macammana hari anda hari ni, para ibu-ibu yang gojes? Mengapa gojes? Kerana anda adalah ibu-ibu pilihan yang diberikan kekuatan untuk menguruskan rumah di samping bekerja dari rumah, yang tak semua orang mampu melakukannya! Jadi, bagaimana nak mengatasi keletihan melampau menguruskan rumahtangga buat ibu yang bekerja dari rumah?



Pernah tertidur sambil buat kerja rumah?



Bagaimana Atasi Keletihan Melampau Menguruskan Rumahtangga dan bekerja dari rumah?


1. Pastikan anda susun jadual waktu supaya tersusun perjalanan harian anda

Perjalanan hari kita sebenarnya boleh diuruskan dengan baik dengan cara menyediakan jadual waktu. Dengan adanya jadual waktu, kita dapat mengoptimakan pengurusan masa supaya semuanya seimbang antara keluarga dan kerja masing-masing.

Eh, daripada kita tak ada jadual waktu, kejap teringat nak sapu sampah, pastu teringat nak layan pelanggan, nak update rekod, tiba-tiba teringat belum masak, kan kucar kacir hidup dan memenatkan?


2. Berikan anak-anak aktiviti yang boleh mereka buat semasa anda bekerja di tepi anda.

Sediakan aktiviti untuk anak-anak semasa anda buat kerja sendiri supaya mereka tidak terlalu bergantung kepada anda dan ini akan membantu anda fokus dalam bekerja dan tidak memenatkan badan sendiri.
3. Dapatkan tidur yang berkualiti setiap malam.

Untuk dapatkan tidur malam yang lena, bersihkan diri sebelum tidur, sebaik-baiknya mandi dengan air panas, tapi jangan terlalu lama mandi malam ya, dan makanlah 4 biji ostematrix yang mengandungi potassium, magnesium dan Vitamin D yang membantu kita tidur lena. (Jangan lupa kunci jam pula ya!) :)

Inilah dia Kalsium yang lebih manfaat dari kalsium biasa


4. Jangan lupa detoks diri

Detoks adalah satu proses pembuangan toksin dari dalam badan yang sangat penting. Jika terlalu banyak toksin di dalam badan, anda akan selalu letih dan kelesuan. Detoks yang cepat dan selamat boleh dilakukan dengan mengambil :
  1. Alfalfa : Detoks lembut yang bagus diambil oleh wanita setiap hari
  2. Herblax : Detoks pada bahagian usus yang membantu melawaskan pembuangan air besar
  3. DTX Complex : Detoks hati yang akan membuang segala toksin-toksin yang masuk ke dalam badan melalui mulut (makan) ataupun hidu (asap pencemaran dan sebagainya)
Bila anda cukup detoks, anda akan lebih bertenaga untuk menjalani kegiatan harian setiap hari!




5. Supplement pagi 

Supplement pagi diambil selepas mengambil sarapan pagi yang berat. Mengapa perlu sarapan dan supplement pada waktu pagi? Supaya kita cukup tenaga untuk menjalani aktiviti seharian yang mencabar dan supplement ini sangat penting untuk mencukupkan segala nutrisi yang kurang dalam badan yang menyebabkan keletihan melampau yang berpanjangan.

Saya ambil :
  1. B kompleks : Untuk menjana tenaga dan mengurangkan tekanan (stress)
  2. Omega guard : Untuk kesihatan yang optima, kelancaran darah dan membantu menjana tenaga dari pembakaran lemak oleh Omega 3 ini. Omega ni pun boleh kurangkan stress mak-mak yang penat tau sebab dia seimbangkan hormon dalam badan :)
  3. Ostematrix : Kalsium tinggi dari ostematrix membantu kita menghilangkan sakit-sakit badan dan tulang, sakit belakang, lenguh pinggang, kebas kaki dan sebagainya, jadi keletihan dari dikurangkan.

Supplement yang saya ambil untuk cergas bertenaga


6. Pastikan Badan Ambil Cukup Protein

Protein yang mencukupi di dalam badan, membantu badan untuk lebih bertenaga. Oleh itu, ambillah ESP setiap pagi sebelum sarapan supaya membekalkan badan dengan kandungan protein yang cukup untuk kekal bertenaga menjalankan tugas harian setiap hari.


Saya menyarankan ibu-ibu mengambil ESP kerana kandungan protein yang cukup dengan asid amino yang diperlukan dalam badan mempengaruhi tenaga anda untuk bekerja dengan bertenaga di rumah :)





7. Ambil Teh tenaga :


Teh tenaga ini boleh diambil pada bila-bila masa sahaja, kecuali sebelum tidur malam kerana anda akan segar bertenaga dan berjaga sepanjang malam!


Teh Cinch tenaga ini, mengandungi antioksida tinggi dari ekstrak teh merah, serbuk teh Hijau Matcha, ekstrak teh Putih dan ekstrak teh rooibos. Memang siapa yang ambil pasti bertenaga dengan jaminan 100% dari saya yang telah mencubanya!





8. Vivix, minuman tenaga yang bertindak jauh ke dalam DNA


Wah, siapa yang memilih Vivix ini pasti akan tersenyum girang sambil bertenaga sentiasa. Di samping mendapat kelebihan tenaga yang optima, badan akan semakin sihat dengan pengambilan Vivix yang istiqamah.


Vivix ni membantu sel menjana tenaga dalaman dengan sangat berkesan! Siapa yang belum cuba, cubalah, mesti terasa sesuatu kelainan pada badan anda, luar dan dalam, aw! Gojes gitu!





Saya memang memahami apa yang anda lalui dan masalah-masalah ibu-ibu yang memilih untuk bekerja dari rumah. Dengan kain yang menimbun belum berbasuh, atau sudah berbasuh belum berlipat, rumah berselerak kerana anak-anak setiap masa beraktiviti, keperluan untuk memasak paling kurang 2 kali sehari, belum kira anak nak makan secara tiba-tiba, anda wajib memastikan diri anda kekal bertenaga dan keletihan melampau harus dihapuskan secepat yang mungkin!





Pada yang ingin mendapatkan supplement pembantu penambah tenaga dan menghilangkan keletihan melampau ini, boleh terus hubungi saya, Ainul Malik, 016-3353567. Semua penghantaran seluruh Malaysia boleh diuruskan demi membantu ibu-ibu bekerja dari rumah di luar sana dapat manfaat yang sama di samping berjaya menguruskan rumahtangga dengan riang dan gembira!



Walaupun sibuk bekerja, tapi anda tetap tersenyum gembira



Salam ikhlas,


Ainul Malik

WAHM bahagia.

Monday, January 5, 2015

Bolehkah Saya Hamil Jika Saya Pesakit Kanser Yang Menjalani Kemoterapi?

Puan Normala sangat gusar dan tertekan kerana dia telah berkahwin selama setahun, tetapi belum dikurniakan cahaya mata. Bukan kerana tidak berusaha untuk hamil, tetapi sebenarnya, Puan Normala sendiri yang risau dan takut untuk hamil kerana dia adalah pesakit kanser payu dara.


Beliau telah menjalani pembedahan, dan telah pun melalui proses kemoterapi. 

Sememangnya proses kemoterapi itu sendiri membuatkan dirinya cukup tabah untuk meneruskan kehidupannya kerana dia yakin bahawa jika tidak berusaha untuk sihat, banyak lagi impian dalam hidup yang boleh dicapai di dunia ini di atas semangat kasih sayang suami, ibu bapa, kaum keluarga dan rakan-rakan tersayang.

Ya, Puan Normala mengimpikan untuk melahirkan zuriat hasil perkahwinan dengan suaminya.


Tetapi, persoalannya, "Bolehkah saya hamil jika saya ada kanser?"


Jawapannya :

Puan Normala adalah bekas pesakit kanser kerana telah menjalani kemoterapi untuk membunuh sel-sel kanser yang ada pada payudaranya. Oleh itu, dia harus menunggu sekurang-kurangnya selepas tempoh dua tahun daripada rawatan akhir kemoterapi ataupun radioterapi.

Sebab :

1. Ini untuk memastikan dia bebas dari kesan ubat-ubatan sewaktu menjalani rawatan menyembuhkan kanser itu. 
2. Rawatan kemoterapi juga sedikit sebanyak menjejaskan kesuburan si pesakit, contohnya mengganggu sistem kitaran haid ataupun mengalami menopous pra matang.

Jadi, bagaimana untuk memastikan badannya sembuh sepenuhnya dari kesan rawatan dan juga sel-sel kanser ini?


1. Puan Normala harus sentiasa berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan berkala untuk memastikan tahap kesihatannya dalam keadaan optima.

2. Mengambil antioksida untuk memastikan sel-sel badannya sentiasa sihat dengan melindungi dan mengurangkan serta meneutralkan sel badan dari radikal bebas penyebab kanser.

3. Membantu tubuhnya untuk meningkatkan semula tahap kesuburan dalam badan.


Bagaimana Supplement Semulajadi Shaklee boleh membantu Puan Normala untuk bebas sepenuhnya dari kanser dan meningkatkan kesuburan badannya?


Ini adalah alternatif yang Puan Normala ambil untuk hamil dengan selamat.

Mengapa Puan Normala memilih Shaklee?

Kerana doktor yang ditemuinya sendiri mencadangkan agar Puan Normala mengambil supplement semulajadi setelah terlalu banyak ubatan sintetik yang telah diambilnya sepanjang rawatan kanser dijalankan ke atas Puan Normala.

Shaklee adalah supplement yang selamat kerana ia dihasilkan dari bahan semulajadi tanpa pewarna, perisa ataupun pengawet yang membahayakan kesihatan yang diakui oleh saintis seluruh dunia (penyelidikan pihak ketiga) berkesan dalam penyerapan di dalam badan untuk mempercepatkan tindakannya dalam badan berbanding vitamin sintetik yang lebih membahayakan.


Apakah supplement Shaklee yang membantu Puan Normala melindungi diri dari kanser dan meningkatkan kesuburan?

1. Vivix

Vivix adalah antioksida kuat yang melindungi sel sehingga ke peringkat DNA. Sumber antioksida Vivix yang tinggi dari resveratrol dan poliphenol membantu Puan Normala untuk mengoptimakan sel-sel badannya dari serangan kanser kali kedua.

Vivix juga membantu menyeimbangkan hormon badan untuk mengawalatur hormon kesuburan di dalam badan untuk menyediakan diri menerima kehadiran anak yang bakal dikandungkan.


2. Antioksida ACE

Antioksida yang penting untuk memerangi kanser adalah :

  1. Vitamin A (Carotomax), 
  2. Vitamin E dan 
  3. Vitamin C.
Kepentingan Antioksida ACE:
  • Antioksida di atas penting untuk meningkatkan sistem imun badan, menyekat aktiviti kanser dan mengurangkan radikal bebas serta menyingkirkan sel-sel mati yang teroksida.
  • Antioksida juga sangat penting untuk meningkatkan kesuburan badan.


GLA yang mengandungi 2 kali ganda GLA dari Evening Primrose Oil ini sangat membantu dalam meningkatkan kesuburan dengan :
  1. Mengawal atur estrogen di dalam badan untuk kesuburan wanita
  2. Membantu menyeimbangkan kitaran haid setiap bulan
  3. Melambatkan menopaus
  4. juga membantu kanser

Ini bukan rawatan, tetapi pengambilan supplement adalah untuk mencukupkan segala nutrisi yang kurang di dalam badan untuk meningkatkan lagi potensi sel di dalam badan mencapai apa yang diinginkan. Semoga dengan alternatif yang diambil oleh Puan Normala ini memberikan sinar harapan yang diimpikan, iaitu :

  1. Sembuh dari kanser sepenuhnya
  2. Berjaya hamil mendapatkan anak



Jika anda juga mengalami perkara yang sama seperti Puan Normala, anda boleh berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan khidmat nasihat dan juga menghubungi saya, Ainul Malik, 016-3353567 untuk membantu anda meningkatkan lagi kesihatan dengan alternatif supplement selamat Shaklee ini.


Jika anda rasa artikel ini bermanfaat, bolehlah dipanjangkan lagi perkongsian ini, semoga manfaat ini dapat diperluaskan lagi kepada mereka yang sangat-sangat memerlukan. 

Segala-galanya datang dari Allah yang Maha Menyembuhkan dan mengabulkan hajat, bersama-samalah kita juga berusaha dengan sebaik-baik usaha.

Semoga hajat anda dikabulkan!

Ikhlas,

AinulMalik
016-3353567
SID Shaklee Taman Puncak Saujana dan kawasan sekitar Kajang
Pos ke seluruh Malaysia



Saturday, January 3, 2015

Atasi Gatal Hidung dan Bersin Tanpa Henti Akibat Resdung Selepas Makan Ikan Pekasam

Makan ikan pekasam memang sedap sangat kan, tapi tak semua orang boleh bertahan tanpa mula rasa gatal hidung dan bersin tanpa henti.

Sudah tentulah anda ini ada resdung, bukan?

Saya juga suka makan ikan pekasam, walaupun tidak kerap tapi bila datang keinginan secara tiba-tiba atau bile ke kampung dihidangkan dengan nasi panas, ikan pekasam dan sambal belacan, siapa yang nak tolak rezki, kan?'


GAMBAR HIASAN ihsan Google

Ini tips dari saya bagaimana saya mengatasi masalah gatal hidung dan bersin setelah makan ikan pekasam :)

Sebenarnya, rahsia saya adalah, saya sentiasa ada penyelamat, iaitu Alfalfa Complex yang boleh dimakan sebelum atau selepas makan hidangan ikan pekasam tu.

Ambil saja 4 atau 5 biji alfalfa, boleh terus dimakan sebelum, selepas atau semasa hidung tengah gatal dan bersin-bersin. Insyaallah memang mujarab!

Jika anda bersin tanpa henti dan terus berhingus, ambil terus 2 biji Vitamin C Shaklee yang juga sangat berkesan menghentikan hingus atmau selsema dengan selesa. Ini adalah percubaan saya, anda bagaimana? Dah mencuba?

Jika anda tidak mahu kegatalan hidung dan bersin anda tu mengganggu diri sendiri ataupun orang sekeliling setelah mengambil ikan pekasam kegemaran anda, sila jadikan Alfalfa Complex ini sebagai teman rapat penyelamat diri dari masalah resdung dan gatal hidung ini.

Mudah saja tips kali ini. Boleh dapatkan stok sedia ada Alfalfa Complex mahupun Vitamin C Shaklee di kawasan Taman Puncak Saujana, Kajang dari saya dengan whatsapp atau hubungi 016-3353567, insyaallah saya akan membantu anda yang mempunyai masalah seperti saya yang alhamdulillah berkesan dengan pengambilan Alfalfa ini.

Kini, anda boleh makan makanan kegemaran anda ini dengan bahagia tanpa gatal-gatal hidung lagi!



Ikhlas,

Ainul Malik
016-3353567

Monday, December 15, 2014

Punca Kehilangan Darah Secara Senyap Yang Membahayakan Nyawa, Nak Derma Darah, Rupanya Anda yang Patut Terima Darah

Badan tegap, ingin derma darah, tetapi anda yang patut terima darah? Mana lah pergi darah yang banyak itu, kerana anda telah mengalami kehilangan darah secara senyap tanpa anda sedari!


Gambar Hiasan Ihsan Google


Pernah tak terjadi, dalam hati berkobar-kobar teringin nak menderma darah, tapi permohonan untuk menderma darah ditolak? 


Setelah dicek untuk saringan menderma darah, paras HB anda hanyalah 9?



Proses Awal sebelum menderma darah, iaitu ujian saringan cek kandungan HB


Kenapa? Anda tak layak untuk menderma darah? Padahal anda nampak kuat dan sihat, apatah lagi dengan tubuh yang sasa, tetapi rupa-rupanya anda kekurangan darah di dalam badan?


Ish, ini sangat pelik!


Zaman sekarang ni, faktor luaran tidak mencerminkan kesihatan dalaman. Apa yang menjadi faktor darah kurang di dalam badan, walaupun badan anda sasa, isteri seronok dipeluk, atau badan anda montel, seronok suami anda memeluk?


Anda perlu lakukan ujian darah untuk tahu apakah masalah yang anda hadapi. 


  • Adakah anda selama ini mengalami anemia? 
  • Adakah anda penghidap talesemia? 
  • Atau sebenarnya berlaku pendarahan dalaman yang tidak anda sedari? Contohnya buasir (luaran) atau pendarahan ulcer (dalaman).


Saya akan kupas satu persatu masalah berkenaan dengan darah di atas satu persatu.


Saya mulakan dengan kehilangan darah tanpa sedar yang sangat umum berlaku pada masyarakat kini yang kurang diambil berat sekarang ini, iaitu Buasir.



Apakah itu buasir?



Definisi buasir dari Wikipedia :


Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran.


Atau dengan mudahnya,
Buasir adalah pendarahan yang berlaku pada dubur sewaktu kita membuang air besar.

Mesti dalam dia ramai yang menyimpan rahsia yang rupa-rupanya dia mengalami buasir!

Ayah saya juga seorang penghidap Buasir.

Pesan doktor Columbia Asia yang merawat ayah saya itu kepada saya
" Kalau awak perhatikan najis yang dibuang adalah hitam, berjaga-jagalah, berkemungkinan besar najis tu mengandungi darah. Apatah lagi memang nampak darah di takungan mangkuk tandas, itu tandanya awak ada buasir!"

MasyaAllah! Takutnya saya sebab saya sendiri belum pernah perhatikan betul-betul warna najis yang keluar setiap hari. Sangat penting tau sebenarnya ambil tahu dan peka dengan keadaan diri kita secara fizikalnya.  

Nak tahu adakah orang yang tersayang menghadapi buasir? Bila dia berada LAMA dalam bilik air! wahhhh!

Jenis-jenis buasir


Buasir ada 2 jenis, iaitu :

  1. Buasir dalaman
  2. Buasir luaran
1. Buasir dalaman :

Buasir ini tidak terasa sakit dan gatal kerana lukanya jauh ke dalam rektum. Buasir dalaman ni tidak berbahaya, tapi tindakan meneran dan gangguan najis yang melalui laluan itu boleh mencederakan permukaan buasir yang menyebabkan ia berdarah.

2. Buasir luaran :

Buasir luaran ini mengakibatkan dubur:
  • sakit
  • pedih
  • gatal
Jika buasir tersepit kerana bekalan darah terputus, darah membeku dan menyebabkan dubur teramat sakit. Apabila salur darah teregang, buasir ini akan berulang kembali walaupun bebanan dan tekanan pembuangan air besar adalah lebih ringan berbanding sebelumnya. 

Apa yang perlu dilakukan jika anda menghadapi buasir?

Segeralah berjumpa doktor kerana jika dibiarkan ia melarat, rawatan yang mudah akan menjadi susah kerana pembedahan besar untuk membuang buasir ini adalah yang paling kronik untuk dilakukan.

Jika anda tidak mahu buasir anda ini berlanjutan sehingga menyebabkan terpaksa membuang bahagian yang terkena buasir itu, anda boleh pilih rawatan dengan supplement semulajadi untuk mengatasi buasir ini.

Supplement Shaklee untuk Buasir


Di bawah saya senaraikan supplement yang tergolong dalam set premium untuk buasir. Anda boleh memilih manakah pihan yang terbaik untuk membantu dalam kes buasir ini. Jika anda inginkan keputusan yang segera, boleh mencuba :


Membantu melawaskan pembuangan air besar, jadi ia membantu mengurangkan tekanan ketika meneran.


Mengurangkan inflamasi dan pembengkakan pada kawasan luka. Selain itu, ia membantu melicinkan pergerakan sendi dan otot semasa membuang air besar


ESP mengandungi protein yang tinggi yang membantu menyembuhkan luka dengan cepat. Ia akan memberikan nutrisi protein yang sangat diperlukan oleh sel-sel di kawasan dubur membentuk dengan sihat.


Zink juga membantu dalam proses penyembuhan luka, oleh itu Zink adalah nutrisi penting yang perlu diambil oleh pesakit buasir.


Vitamin C juga nutrisi yang penting untuk penyembuhan kawasan dubur tadi. Gabungan ESP, Zink dan Vitamin C adalah yang terbaik untuk menghentikan pendarahan dengan segera.


Alfalfa mengandungi Vitamin K yang diperlukan oleh badan untuk pembekuan darah. Ia membantu pesakit buasir dalam 2 cara, iaitu membekukan darah dan menyumbang kepada pembekalan fiber untuk lebih lawas membuang air besar.

Oleh itu, jika anda tidak mahu buasir anda dipotong setelah dibiarkan lama sehingga ke stage 4 yang menyebabkan anda kehilangan banyak darah dalam badan, anda perlu berfikir sedalam-dalamnya dan bertindak dari sekarang supaya keadaan tidak menjadi lebih serius.

Jika anda terbuka hati untuk membantu diri sembuh sepenuhnya dari buasir ini dengan vitamin semulajadi, anda boleh mendapatkan stok vitamin semulajadi yang tidak bertoksik dan diakui berkesan oleh saintis saintis seluruh dunia melalui saya, dengan whatsapp 016-3353567. Penghantaran segera melalui poslaju ke seluruh Malaysia bersama khidmat konsultasi dari saya sendiri sepanjang anda menggunakan vitamin set buasir ini.

Semoga anda sihat luar dan dalam. Jangan jadikan buasir penyebab anda cepat keletihan padahal luarannya anda seorang yang tegap dan sasa sihat sejahtera kerana sebenarnya anda kekurangan sumber darah merah di dalam badan. 

Semoga cepat sembuh dari buasir!

Ikuti sambungan kehilangan darah secara senyap yang lain dalam entri yang akan datang, tungguuuu!



Ikhlas,

AinulMalik
016-3353567

Wednesday, December 3, 2014

Petua Menghilangkan Kapur pada Mee Kuning dengan 3 Langkah Mudah!

Salam sejahtera semua :)

Kali ini saya nak share tentang petua nak menghilangkan kapur pada mee kuning. Saya belajar petua ni dari kakak ipar saya. Petua orang-orang lama yang dipegang turun temurun ni nampaknya berhasil dari segi rasa dan takkan sakit perut bila makan mee kuning!


3 Langkah Mudah Menghilangkan Kapur pada Mee Kuning


1. Basuh mee kuning yang diletakkan di dalam penapis di bawah air paip selama 2 minit.

2. Letakkan 2 sudu gula di atas mee kuning tersebut, gaul-gaulkan gula dengan mee sehingga rasa rata semuanya

3. Basuh semula mee tersebut di bawah air paip sehingga bersih.


Letakkan gula ke dalam mee dan gaul



Bilas semula mee tersebut sehingga bersih
Mee yang dah hilang rasa kapurnya sedia dimasak :)


Anak mesti suka nak makan mee yang sedap ni :)
Mudah sangat, kan?

Mula-mula dalam hati berdebar, eh, menjadi ke ni? 

Tapi, alhamdulillah, memang tiada lagi bau kapur dan insyaallah kita takkan sakit perut makan mee kuning tersebut.

Sekarang anda bebas memasak mee kuning tersebut dengan resepi pilihan anda :)

Saya suka, saya suka! Seronok kan dapat masak sendiri di rumah untuk hidangan kepada anak-anak dan suami tercinta? Jangan lupa bacakan Ya Aziz, Ya Jabbar, Ya Mutakabbir semasa memasak dan berselawat supaya kasih sayang kita dapat sampai ke dalam masakan tersebut. Apatah  lagi dapat keberkatan Allah! Mesti sedap rasanya masakan puan-puan tu :) Anak-anak mesti berselera nak makan macam Aiman yang picky eater ni, insyaallah :)

Tips menaikkan selera anak (klik di sini)

Aiman ni tergolong dalam golongan kanak-kanak yang picky eater. Memang saya faham sangat perasaan risau tu macammana. Ya Allah, pening dan risau mengingatkan kita dah masak sedap-sedap, diorang tolak?

Sedih sungguh!

Ibu-ibu kenalah bersabar ye, ada rahsianya nak mengatasi masalah anak kurang berselera makan ni, nak tau jom tengok video ni :)


Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT? from iReach HD on Vimeo.


Semoga semuanya mendapat manfaat dari perkongsian saya hari ini. 

Saya izinkan sesiapa yang ingin share petua ini untuk panduan kawan-kawan yang lain, kerana sharing is caring!
Jom memasak untuk kebahagiaan keluarga:)

Semoga semuanya sihat, ceria dan bahagia!


Ikhlas ;

Ainul Malik
016-3353567

Wednesday, November 26, 2014

Panduan Mudah Bersalin. Turun tanda, Adakah Anda Sudah Bersedia Masuk Labour Room?

Assalamualaikum wbh.

Anda sudah bersedia fizikal dan mental untuk melahirkan anak? 
Kenangan manis para ibu yang takkan dilupa dalam hidup

Pengalaman masuk ke labour room untuk setiap anak berbeza-beza, jadi persiapkan diri anda untuk segala kemungkinan yang ada di dalam dewan bersalin nanti. Semoga anda yang membaca perkongsian ini dapat mengamalkan panduan mudah bersalin selepas turunnya tanda untuk bersalin.

Menurut satu artikel dari Pa&Ma yang bertajuk "Panduan Mudah Bersalin", para ibu yang ingin mudah melahirkan anak perlulah mengambil elektrolit dan mineral yang mencukupi untuk memudahkan proses itu nanti.





Pengambilan Elektrolit dan Mineral Memudahkan Proses Bersalin


Contoh elektrolit yang perlu diambil dari diet harian untuk memudahkan bersalin adalah Magnesium, Potassium, sulfur, klorida dan sodium untuk mengelakkan sakit berpanjangan berlaku semasa proses kelahiran anak berlaku.

Sumber elektrolit dan mineral ini boleh didapati daripada daging segar, produk tenusu penuh lemak, sayur sayuran dan buah-buahan, kekacang ataupun jus buah-buahan segar.

Jika sakit berpanjangan berlaku, ia menjadikan badan kita lemah dan tidak bertenaga untuk meneran anak keluar dari perut kita.

Oleh itu, kita haruslah mengelakkan dari merasa sakit yang berpanjangan berlaku semasa proses kelahiran.

Selain itu, untuk menyimpan tenaga menghadapi kontraksi, para ibu haruslah mengambil elektrolit dalam bentuk serbuk mineral yang dicampur ke dalam air atau jus buah-buahan sejurus selepas tanda awal bersalin berlaku.


Cara Mudah dan Cepat Mengambil Elektrolit dan Mineral Sebelum Proses Bersalin.


Jika anda sudah ada tanda-tanda untuk melahirkan anak, sama ada turun darah mahupun turun air, sudah tentulah anda sudah tidak punya masa yang panjang untuk berfikir bagaimana untuk mendapatkan elektrolit dan mineral dengan kadar yang segera dan boleh disimpan lama dalam badan.

Di sini saya sertakan tips mudah mengambil elektrolit dan mineral dengan cepat sebelum masuk ke labour room :

1) Sediakan kurma

Sentiasa menyediakan kurma ke mana-mana sahaja anda berada. Sama ada hendak keluar atau di mana-mana, sentiasa sediakan sebekas kurma untuk dibawa sebagai bekalan elektrolit untuk berjuang melahirkan anak nanti.

Kurma mengandungi kandungan gula yang tinggi dan ini menbantu ibu mengembalikan tenaga dan sebagai sumber tenaga untuk meneran kemuadiannya.

Kurma juga mengandungi elektrolit seperti magnesium, phosphur, kalium dan sodim. Dengan ini, kurma boleh membantu memberi tenaga berpanjangan dan mengurangkan kesakitan itu.

2) Minum Performance Drink

Performance Drink ni sangat mudah dibancuh! (Klik untuk info lanjut)

Bila anda dah mula rasa sakit-sakit kontraksi, mudah sangat-sangat! Cepat-cepat pergi mandi bersihkan badan, makan kenyang-kenyang untuk persediaan masuk labour room dan bancuhlah Performance Drink yang jadi keperluan utama buat anda untuk melahirkan anak.

Kalau rasa tak sempat nak minum masa tu, boleh bancuh dalam tupperware minum dan minumlah dalam kereta sepanjang perjalanan ke hosiptal. memang sangat mudah, kan?


Bancuhan Performance Drink saya dari entry yang lepas


Kenapa Performance Drink satu keperluan untuk ibu yang nak masuk labour room untuk bersalin?



Jawapannya mudah saja! 

1. Membantu mempermudahkan proses bersalin :
Sebab ia mengandungi kesemua elektrolit yang diperlukan badan untuk membantu mempermudahkan proses bersalin.

2. Elakkan sakit berpanjangan :
Perlu diingat, kesemua elektrolit yang diperlukan ini bukan saja memudahkan kita untuk bersalin, tetapi ia juga membantu mengelakkan sakit berpanjangan semasa proses bersalin itu.

3. Membekalkan tenaga berkekalan :
Performance drink juga mengandungi karbohidrat unik yang memberikan tenaga berpanjangan kepada para ibu-ibu yang berjam-jam berada di dalam bilik bersalin. Secara realitinya, sudah tentulah ibu yang menanti untuk bersalin sudah tidak lalu dan berselera untuk makan, jadi, tenaga dari performance drink inilah yang membantu kita bertenaga untuk meneran dengan sepenuh tenaga melahirkan anak.

4. Kekalkan hidrasi badan :
Dengan pengambilan performance drink ini, ia membantu kita kurang rasa dahaga dalam masa yang lama, yang penting sekali mengekalkan penghidratan air dalam badan kita.

Kesemua 4 point ini adalah sangat penting buat ibu-ibu yang sedang bertarung nyawa melahirkan zuriat mereka di dalam bilik bersalin.

Bagi yang pernah melahirkan anak sebelum ini, sudah tentu kenangan berharga ini sentiasa terpahat di memori sepanjang hayat. Mungkin kali ini, anda dapat merasakan perubahan dari segi tenaga yang dikerah sepenuh kudrat untuk melalui proses bersalin ini sekali lagi dengan pengambilan Performance Drink.

Semoga dengan perkongsian ini, anda dapat merakamkan senyuman yang panjang sejurus selepas melahirkan anak anda! 



Bagi anda yang ingin menikmati perubahan tenaga ini, boleh lah menghubungi saya di 016-3353567 untuk mendapatkan bekalan Performance Drink yang sentiasa ada di dalam simpanan saya.

Akhir kata, saya kongsikan di sini doa memudahkan bersalin buat amalan para ibu yang ingin melahirkan anak. Saya doakan semoga dilancarkan dan dipermudahkan urusan anda ya! Semoga berjaya!


Perkongsian dari Google Image




Ikhlas dari,

Ainul Malik
016-3353567


Tuesday, November 25, 2014

7 Sebab Babywearing Satu Gadget Berbaloi Buat Ibu Terutama Di Tempat SeSesak Karnival Upin Ipin Putrajaya

Assalamualaikum semua :)

Di pagi Selasa ni saya nak share dengan para ibu sekalian, mengapa Babywearing ni adalah satu keperluan masa kini yang patut ada bagi para ibu yang mempunyai anak seusia 3 bulan hingga 3 tahun.

Keperluan nya nampak sangat masa bila? Ha, ia sangat berguna dalam apa jua situasi, terutama bila perlu bersesak dengan ribuan manusia di Karnival besar macam Karnival Upin Ipin di Putrajaya tempoh hari!

Sesiapa yang dah pergi karnival tu mesti tahu penangan Upin Ipin macammana terhadap anak-anak kita dan betapa boleh patah pinggang mak bapak yang angkut anak-anak ke Karnival seperti ini. Nak cerita panjang-panjang tak sampai hati, tapi memang saya beristighfar panjang lah dengan apa yang berlaku di karnival itu, terutama pada pengurusan karnival itu.

Ok, ok cite skit na, sikit aje :) Saya datang dengan membawa hajat keluarga abang saya yang datang JAUH DARI JOHOR BAHRU sebab anak-anaknya yang seramai 5 orang itu begitu beria nak datang ke karnival itu.

Kami sampai di Putrajaya jam 10 lebih pagi, kenderaan memang dah bersesak. Banyak jalan ditutup. Disebabkan kami tak boleh bergerak, kami penumpang2 kereta ni turun dulu di bahagian yang terlalu ramai orang berhenti untuk berjalan naik bukit ke PICC tu. Ramai sebenarnya yang panjat bukit berumput tu untuk cepat sampai, tapi sebab kami bawak 7 orang kanak-kanak, kami ikut bukit jalan bertar itu yang berpeluh jugak untuk berjalan. Nasib baiklah pagi tu saya dah telan coq health sebab taknak semput bawak anak, kalau tak, saya memang flat, serius sebab saya ni kurang stamina orangnya.

Kakak ipar yang mendukung bayinya yang berusia sebulan dah mula rasa nak pengsan sebab sambil mengawal anak-anak yang lain dan suaminya memang mengawal seorang anak lelaki berusia 2 tahun yang sangat aktif dan takmahu didukung terlalu lama.
Rehat sebentar selepas berjalan naik bukit dari bawah, kena naik lagi ke pintu utama atas tu



Saya? Syukur ada babywearing SSC yang memang saya guna sejak Amni berusia 3 bulan lagi, sekarang Amni dah 2 tahun, syukur. Sebelah tangan pegang tangan Aiman yang berusia 4 tahun, memang sangat senang nak mengawal anak bila anak melekat di badan kita sendiri.

Bila dah berjaya sampai ke kawasan PICC, kami lihat ramai yang menuju ke pintu besar PICC, jadi terpaksa meneruskan pendakian kali kedua ke pintu besar pula. Dahla kena menapak jauh, ada "arrow " menunjukkan Upin Ipin tetapi pintu besarnya berkunci! Masyaallah, dengan perasaan kecewa, kami semua memusing satu kawasan PICC yang luas ini mencarci pintu untuk masuk ke dalam tetapi sangat mengecewakan.
Pintu dikunci?


Betapa penatnya kakak ipar saya ini, dapat dilihat dari raut wajahnya, kesian sangat-sangat! Aduhai, kenapa tiada penerangan atau sesiapa yang menjaga di setiap pintu yang menunjukkan arah atau bagi sedikit tips untuk kami masuk ke dalam?

Terima panggilan dari suami yang berjaya parking kereta di bahagian basement, mengatakan boleh masuk ikut lif di bahagian parking kereta. Masyaallah, menapak pulak turun ke bawah sejauh 200 meter bersama-sama gerombolan orang ramai yang tidak tahu punca bagaimana untuk masuk ke dalam. 

Cabaran bertambah bila orang bersesak-sesak di hadapan lif untuk masuk ke dalam menuju ke Dewan utama. Kami lebih rela memilih tangga. Alhamdulillah, memang bagi pihak saya yang berbabywearing ini sangat mudah ke mana-mana, sebab bagaikan kita membawa badan sendiri sahaja. Naik tangga, rupa-rupanya tangga tersebut ditutup, turun pula dan pergi ke tangga Zone lain. Memang mencabar dan akhirnya dapatlah kami masuk ke PICC itu.


Mudah mengepit Amni dengan kasih sayang untuk mengharung kesesakan orang


Eh, kata nak cerita sedikit saja, tapi bila dah bercerita panjang pula. Ok-ok, cerita di dalam dewan takperlulah diceritakan ya, secara kesimpulannya kami hanya dapat melihat pertunjukan Ultraman Ribut dari skrin besar dan langsung tidak dapat masuk ke dalam pameran Upin Ipin setelah bersesak terlalu lama kerana anak-anak saudara dah tak tahan dan menangis-nangis. Itu adalah sifat semulajadi budak kan? Syukur Aiman dah ketiduran dalam stroller ringan kami.


Semuanya tak dapat masuk ke pertunjukan utama

Kami lihat dari skrin besar, syukur ada skrin

Nak dipendekkan cerita, babywearing sangat banyak jasanya pada saya. Terutama di tempat yang bersesak begini, yang dirempuh atau sebagainya, kita hanya perlu melindungi anak dengan memeluknya erat-erat dengan kasih sayang, insyaallah anak akan rasa sangat selamat dengan kita. 

Tidak kiralah, kita terpaksa berlari-lari anak atau sebagainya, anak memang akan senang kita bawa bersama kerana kita dah menggendungnya dengan cara yang paling selamat.


Satu lagi gadget yang perlu ada, stroller jenis ringan, syukur sebab Abangnya tidur dalm ni dalam keadaan tak selesa tu (Gambar kes tumpang masa tengok skrin)

Babywearing saya berjenis SSC (Soft Structured Carrier), memang sangat selesa di bawa ke mana-mana, di saat genting, selesa atau di mana-mana situasi. Setakat ni berat Amni yang 12 kg masih boleh lagi saya bawa sambil berlari. Berat Aiman yang 17kg masih boleh dibawa oleh suami dengan rasa yang selesa kerana carrier jenis ini dapat menampung beban yang sama rata di bahagian bahu dan tidak menyakitkan anggota badan kita yang lain.


Banyak cerita saya tentang carrier ini, sebab sebelum SSC, saya pernah pakai carrier yang lain semasa Aiman masih kecil. banyak juga pengalaman pengembaraan dengan carrier ini bersama Amni. Insyaallah akan saya kongsikan dalam entry lain.

Jom, dah cerita panjang-panjang, meh nak kongsi apa kebaikan babywearing ni yang saya nampak :)


7 Kebaikan babywearing (tak kisah jenis apa) yang patut para ibu ketahui :




  1. Ibu tak lenguh tangan mendukung anak
  2. Ibu nak galas beg pun senang tak mengganggu dukungan anak
  3. Ibu mudah sangat nak kawal anak
  4. Memang nak ke mana-mana dengan cepat tu sangat mudah sebab kita yang bawak anak yang melekat di badan tanpa halangan
  5. Anak sentiasa rasa selamat dengan kita
  6. Anak senang nak tidur dalam apa jua situasi sesak ke, jem ke, merempuh ke, dia takkan sedar
  7. Rasa sayang anak tu lebih sangat sebab sentiasa dakap anak ke mana-mana

Best tak? Best tak?



Kesimpulananya, para ibu sekalian, jika anda sayang kan anak anda, pastikan babywearing ini masuk dalam gadget utama keperluan anak anda, supaya di mana-mana situasi, anda dapat mengawal perasaan tenang anda dengan baik. Anda tidak akan rasa sakit badan dan senang membawa anak ke mana-mana yang anda mahu dalam masa yang singkat.

Ini memang Serius!

Siapa setuju sila angkat tangan sambil tersenyum lebar mengucapkan Alhamdulillah, aku dah buat keputusan yang bijak dengan membeli carrier budak yang menyenangkan hati kami sekeluarga :D


Ikhlas dari saya ibu prihatin,

Ainul Malik
016-3353567
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...