Wednesday, October 22, 2014

Rahsia Banyakkan Susu Ibu Dengan Berkesan Dari Ibu Yang Gagal Menyusu Anak Pertama

Assalamualaikum para ibu semua :)

Ramai yang mencari-cari rahsia dan tips untuk banyakkan susu ibu dengan cepat dan berkesan. Insyaallah, saya akan berkongsi segala yang saya tahu melalui pengalaman dan dan pengetahuan yang sentiasa saya timba untuk menyediakan susu badan yang secukupnya buat Amni Zahraa, anak kesayangan saya.


Ya, dulunya memang saya bekerja. Keluar rumah jam 7.30 pagi dan sampai ke rumah jam 7 malam. Saya dah melalui bermacam-macam perit dan getir dalam bidang penyusuan ini, iaitu :
  1. Aiman anak pertama reject menyusu dari saya sekitar usianya 3bulan
  2. Susu mengering dan terus terpaksa berhentikan penyusuan badan kepada Aiman
  3. Lahir anak kedua, Amni terkena kuning sehingga admit wad, saya berusaha memperbanyakkan susu ibu di awal pantang
  4. Susu badan saya mulai merudum ketika Amni 5 bulan-7bulan

Pengalaman Penyusuan Saya Gagal untuk Anak Pertama


Anak pertama, Aiman reject menyusu terus dari badan. Memandangkan ini kali pertama saya menyusukan anak, jadi, bacaaan dan ilmu online yang saya timba selama 9 bulan rupanya belum cukup membuatkan saya mahir untuk menyusukan Aiman. 

Ini maknanya, saya kurang lagi menggali ilmu. Saya kurang bertanya dengan orang-orang yang berpengalaman, saya tidak membaca buku, hanya mengharapkan sumber ilmu dari internet yang saya anggap cukup, rupa-rupanya tidak.

Setelah berpengalaman menyusukan Amni sepenuhnya, saya tahu masalah saya gagal menyusukan anak pertama sepenuhnya adalah kerana :

  1. Cara latching dan perlekapan mulut anak dengan payudara ibu adalah salah, membuatkan susu tidak mengalir dengan secukupnya
  2. Kurang direct feed bermakna kurang stimulasi
  3. Saya dah perkenalkan anak pertama dengan susu formula, jadi dia lebih selesa minum susu susu yang banyak dari botol berbanding badan
  4. Saya kurang mengepam susu semasa kerja membuatkan susu badan saya membengkak dan berkurang kerana kurangnya permintaan, iaitu supply on demand
  5. Pam susu saya bermasalah, dan saya melengahkan membaikinya membuatkan hasil pengepaman susu saya tidak banyak kerana pam rosak
Jadi, disimpulkan di sini bahawa kegagalan penyusuan badan kepada anak pertama berpunca dari sikap ibu sendiri, ya, saya tahu ini salah saya dan saya cuba memperbaiki kesalahan saya untuk anak kedua.

Prinsip Penyusuan Badan yang Perlu Difahami untuk Menjayakan Penyusuan Badan


Ibu perlu faham bahawa kita tidak boleh bergantung kepada supplement saja semata-mata tanpa mengamalkan prinsip asas penyusuan dan mengaplikasikan teknik teknik ini dengan ilmu.


Prinsip asas penyusuan :



  1. Banyakkan direct feeding dan stimulasi untuk menghantar isyarat kepada badan menghasilkan lebih banyak susu, kerana kilang susu kita demand on supply
  2. Banyakkan minim air kosong, lebih dari 3 liter. Banyaknya! Malaslah! Kenapa kena minum sebanyak tu? sebab kita menggunakan air untuk proses dalaman badan kita dan untuk menampung penghasilan susu kepada anak selama 24 jam! Jadi? fikir-fikirkan :)
  3. Banyakkan berdoa, kurang berdoa bermakna kita hanya redha dan tidak bersungguh mahukan susu dihasilkan dari badan sebagai rezeki tidak terhingga dari Allah.
Jadi, jika anda ibu yang betul-betul mahu berikan yang terbaik buat anak anda, anda akan rela menyediakan fizikal dan mental untuk menghasilkan susu sebanyak mungkin! Siapa yang tak mahu anaknya montel dan gebu kan?


Kenapa saya kecewa tidak dapat menyusukan anak sepenuhnya?


Dahlah dalam susu badan kita tu ada khasiat antibodi yang tiada dalam susu formula, mana nak cari susu formula yang dapat tandingi susu badan kita?

Perbandingan formula milk dan breatmilk ihsan Google

Wah, menangis saya tengok carta ini! Bayarla duit ribuan ringgit untuk beli susu formula memang tak dapat tandingi kenikmatan dan kehebatan susu ibu ini!

Dalam susu formula ada ramuan kasih sayang?

Masyaallah, ini satu lagi yang boleh buatkan saya menangis. Alhamdulillah, untuk Amni Zahraa, saya dapat berzikir Ya Matin (Zikir penambah susu), Ya Wahab (Zikir tambah rezki) Ya Aziz, Ya Jabbar, Ya Mutakabbir (Zikir erat kasih sayang), Ya Rahman Ya Rahim (Kasih sayang) Ya Hakim (untuk kebijaksanaan) dan banyak lagi sepanjang menyusukan Amni dan juga sepanjang mengepam susu untuknya.

Memang sangat terharu, kan? Sebab implikasinya adalah kita menyalurkan susu terhebat dunia dengan zikir-zikir yang lahir dari ibunya sendiri, semoga bertambah-tambah berkat susu untuk anak kita tu nanti.

Saya ada kongsikan doa untuk memperbanyakkan susu di entry ini, sila klik ya.


Tegap dan montel anak susuan ibu mama ni, Amni Zahraa


Milk Booster penambah lagi hasil susuan saya


Selain itu, saya memang mengaku, memang saya menggunakan supplement untuk menambahkan lagi pengeluaran susu saya. Saya mengamalkan makan ESP, alfalfa, lecithin dan ostematrix sebagai supplement yang utama, dan B compleks, Vitamin C dan Vitalea sebagai booster menambahkan nutrisi terbaik buat anak saya.


  1. ESP : Sumber protein yang lengkap untuk menghasilkan susu di dalam badan dan memekatkan susu
  2. Alfalfa : Milk booster
  3. Ostematrix : Sumber kalsium yang penting untuk memperbanyakkan susu
  4. Lecithin : Melancarkan pengaliran susu yang bertukar jadi lemak jika susu tidak dihisap oleh anak
  5. B kompleks : Sumber untuk nutrisi kualiti susu, penting untuk saraf ibu dan anak dan penghilang stress ibu
  6. Vitamin C : Imun booster ibu dan bayi
  7. Vitalea : Nutrisi yang paling lengkap untuk kesihatan optima ibu dan bayi


Dan sememangnya kesemua ini adalah produk Shaklee, vitamin semulajadi yang telah menjalani kajian berpuluh tahun dan diiktiraf oleh Saintis seluruh dunia tentang keberkesanan dan isu selamatnya vitamin ini untuk sel badan kita dan anak kita.


Pengalaman yang indah ini pastinya saya akan kongsikan kepada ibu-ibu yang memerlukan.


Syukur, rezeki selepas BANGKIT dari kegagalan

Jika perlukan konsultasi dari saya, bolehlah hubungi saya di 016-3353567, kita berbual dari hati ke hati dengan whatsapp kerana saya memang faham jerih perih ibu yang gagal menyusu kerana saya pernah gagal kali pertama dengan anak pertama saya! Sangat pedih, ok!

Saya juga banyak berhubung dengan pakar laktasi untuk membantu menyelesaikan masalah saya. 

Untuk mengubat duka lara anda, jom saya kongsikan satu video yang memberikan inspirasi dari Peer Lactation terkenal, Dilla Jalil rakan saya dari Ipoh Perak ini. Best video ni :) 

Beliau adalah salah seorang yang saya banyak berkongsi suka duka perjalanan penyusuan saya, dan kali ini saya pula ingin menyalurkan manfaat buat anda semua!


Dia Peer Counselor Laktasi, Tapi Masih Buat INI from iReach HD on Vimeo.


Insyaallah, saya akan berkongsi dengan para ibu di luar sana cara mengatasi stress sepanjang penyusuan yang penuh cabaran ini dalam entry seterusnya!

Tungguuuuuu!

Semoga sharing saya memberi semangat dan inspirasi buat ibu-ibu yang hampir berputus asa di luar sana untuk berjuang menyusukan anak selama mana yang mungkin! Insyaallah, demi membesarkan anak kurniaan Allah nikmat yang tidak terhingga!


Anak-anak syurga saya
Anak adalah permata syurga dari Allah. Maafkan Mama, Aiman, mama tak bermaksud nak menghentikan penyusuan lengkap mama kepada Aiman dulu. Terima kasih kerana kehadiran Aiman banyak mengajar mama menjadi seorang ibu yang terbaik. Terima kasih ya Allah kerana dengan ilmu Mu ini dapat ku berikan yang terbaik buat Amni Zahraa. Tiada bezanya kedua-dua anak ku ini, mereka adalah yang terbaik buat saya selama-lamanya!

Terima kasih ya Allah mengurniakan saya permata syurga ini! Akan ku penuhi tanggungjawabku sebagai ibu sebaik-baiknya sementara masih ada usia. 

Mama sayang kalian berdua tiada taranya!

* Insyaallah, tidak lama lagi ebook penyusuan saya akan keluar, boleh tinggalkan no whatsapp anda di ruang komen untuk saya maklumkan kehadirannya nanti. Semoga ia bermanfaat buat ibu-ibu yang melalui breastfeeding journey yang penuh pancaroba!

Ikhlas membantu dari hati ;

Ainul Malik
016-3353567

Thursday, October 16, 2014

Resepi Smoothies Sedap untuk Pengawalan Tekanan Darah Tinggi dengan Kalsium

Kalsium adalah mineral yang membantu dalam pengawalan tekanan darah kita. Menarik bukan ilmu Allah ini?

Secara umumnya, semakin tinggi level kalsium di dalam badan, semakin rendah tekanan darah kita :)

Ada beberapa kajian yang telah dilakukan menunjukkan mengambil 500 mg hingga 2000 mg Kalsium sehari mampu menurunkan bacaan tekanan darah sistol sebanyak 1.4% dan diastol sebanyak 0.8%. 
Rujukan : Griffith LE, Guyatt GH, Cook RJ, et al. The influence of dietary and nondietary calcium supplementation on blood pressure: an updated metaanalysis of randomized controlled trials. American Journal of Hypertension. 1999; 12: 84-92.

Jika anda telah mengambil ubat tekanan darah tinggi, teruskan makan ubat tersebut dan amalkan pengambilan supplement berasaskan Kalsium yang turut mengandungi Vitamin D, Potassium dan Magnesium kerana nutrisi-nutrisi ini dapat membantu mengawal tekanan darah tinggi anda.

  • Potassium. Eating foods rich in potassium will help protect some people from developing high blood pressure. You probably can get enough potassium from your diet, so a supplement isn't necessary (and could be dangerous without a doctor's oversight). Many fruits, vegetables, dairy foods, and fish are good sources of potassium.
  • Calcium. Populations with low calcium intakes have high rates of high blood pressure. However, it has not been proven that taking calcium tablets will prevent high blood pressure. But it is important to be sure to get at least the recommended amount of calcium -- 1,000 milligrams per day for adults 19 to 50 years old and 1,200 mg for those over 50 (pregnant and breastfeeding women also need more) -- from the foods you eat. Dairy foods like low-fat milk, yogurt, and cheese are good sources of calcium. Low-fat and nonfat dairy products have even more calcium than the high-fat types.
  • Magnesium. A diet low in magnesium may make your blood pressure rise. But doctors don't recommend taking extra magnesium to help prevent high blood pressure -- the amount you get in a healthy diet is enough. Magnesium is found in whole grains, green leafy vegetables, nuts, seeds, and dry peas and beans.


Resepi Smoothies Sedap yang Kaya Kalsium

Mahu cuba resepi smoothies yang sihat yang kaya dengan Kalsium, Magnesium, Potassium dan mineral lain?

Jom cuba resepi Smoothies Strawberi Pisang ini :)

Bahan-bahan :

3 biji buah strawberi segar
1 biji pisang
1 cawan yogurt asli/boleh diganti dengan susu segar/sus rendah lemak
3 sudu mealshake

Penuhkan 1/4 blender dengan kiub ais.
Isikan kesemua bahan-bahan tadi
Boleh campur sedikit air sejuk kosong jika mahu
Kisar kesemuanya


Sedap! Cubalah di rumah ya!

1 cawan strawberi mengandungi :

  • 220 mg Potassium
  • 35 mg Phosphorus
  • 19 mg Magnesium
  • 23 mg Kalsium

1 biji pisang mengandungi :

  • 422 mg Potassium
  • 26 mg Phosphorus
  • 32 mg Magnesium
  • 6 mg Kalsium

1/4 cawan Mealshake (34g) mengandungi

  • 200 mg Kalsium
  • 10 ug Vitamin D (untuk penyerapan Kalsium)


Jom amalkan pemakanan yang tinggi dengan Kalsium untuk tulang dan secara tak langsung dapat membantu mengawal tekanan darah kita. Ayuh, bertindak sekarang!


SID mesra ilmu

Ainul Malik
0163353567




Wednesday, October 15, 2014

Jenis Ubat yang Boleh Mencuri Kalsium dari Tulang dan Darah Anda

Assalamualaikum

Wah, seronok pula bila mengkaji lebih tentang mineral kalsium. Sebelum ni saya dah berkongsi tentang :


1) Mengapa badan kita perlukan kalsium dan bagaimana kalsium berfungsi dalam badan

2) Jenis kalsium yang bagus diserap dalam badan

dan hari ini, saya nak berkongsi dengan pembaca kesayangan saya sekalian tentang jenis-jenis ubat yang boleh membuatkan kalsium anda akan hilang dari badan.


Bersedia?


Ha, sila cek betul-betul mana tahu ubat tu sebenarnya adalah ubat yang biasa kita ambil :)





Jenis Ubat yang Mengurangkan Kalsium Dari Badan


1) Cortisone dan Ubat Steroid

  1. Ramai yang ambil ubat > glucocorticoids
  2. Ia adalah sejenis ubat sintetik untuk hormon steroid yang dihasilkan di dalam badan.
  3. Jenis ubat yang terlibat adalah cortisone, hydrocortisone, prednisone dan dexamethasone.
  4. Kegunaan untuk asma, lupus, rheumatoid arthritis, inflammatory bowel disease dan masalah banyak lagi.
  5. Ubat-ubat ini boleh menyebabkan kehilangan bahagian tulang dengan lebih cepat berbanding pembinaan tulang tersebut. Bahaya kan?
  6. Para doktor telah mengkaji, walaupun mengambil dos sebanyak 10mg dari ubat-ubat di atas untuk jangka masa yang lama, anda memang berpotensi mengalami osteoperosis.
  7. Ubat untuk asma tidak termasuk dengan ubat yang disedut.
  8. Jika anda terpaksa mengambil ubat-ubatan di atas, berjumpalah pakar untuk mengambil ujian kepadatan tulang dan mengambil supplement kalsium yang mengandungi Vitamin D.

2) Ubat Thyroid

  1. Bagi pesakit thyroid, terutama yang berusia seperti saya, kita tidak dapat menghasilkan cukup hormon thyroid dan akan mengambil ubat seperti Synthroid, atau ubat yang lain yang diambil seumur hidup.
  2. Ubat ini juga berpotensi untuk menyebabkan kehilangan kepadatan tulang dari hari ke hari.

3) Ubat untuk Kolsterol Tinggi.
  1. Chlolestramine (Questran) adalah ubat untuk Kolesterol Tinggi, boleh menyekat penyerapan kalsium dan vitamin D.

4) Ubat Aluminium Antacids. 

  1. Antacids adalah ubat untuk melegakan ketidakhadaman dan sakit ulu hati. Rujukan : http://www.webmd.com/digestive-disorders/tc/nonprescription-medications-and-products-antacids-and-acid-reducers
  2. Antacids yang terlibat dalam mengurangkan kadar kalsium dalam badan adalah antacid yang mengandungi aluminium (Maalox, Rolaids, Gelusil dan banyak lagi) akan menyebabkan badan mula menyimpan aluminium di dalam badan selain kalsium.
  3. Ia akan menyebabkan tulang kita tidak kuat, terutama bagi mereka yang bermasalah pula dengan buah pinggang. 

5) Alkohol dan Tembakau

  1. Peminum alkohol dan pengguna tembakau mempunyai risiko untuk mendapat osteoperosis.
  2. Ada kajian yang menunjukkan perokok mempunyai dua kali ganda risiko untuk mengalami kerapuhan pada tulang pinggul berbanding orang yang tidak merokok.
  3. Alkohol menghalang penyerapan kalsium dan golongan ini mengalami risiko tulang yang cepat rapuh.

Jadi, jika anda tergolong dalam golongan ini, ataupun orang kesayangan anda terpaksa mengambil ubat-ubatan ini, teruskanlah, kecuali bagi golongan yang kelima iaitu peminum alkohol dan perokok, kerana ubat-ubatan tersebut penting untuk kesihatan badan anda.

Apa yang perlu anda lakukan adalah, mengambil cukup kalsium yang mengandungi Vitamin D untuk menampung kembali kehilangan kalsium dari tulang anda. 

Kerana sebagaimana yang telah saya jelaskan sebelum ini dari entry yang lepas, jika badan kita kekurangan kalsium dari darah, kalsium dari tulang akan dihakis sedikit demi sedikit untuk dibekalkan kepada darah kita untuk proses kelangsungan hidup untuk membina hormon dan enzim badan, aktiviti peregangan dan pengecutan otit, penghantaran mesej oleh saraf badan dan sebagainya.

Kasihanilah tulang kita, jika tidak pun, anda akan sedar bila anda mula sakait-sakit bahagian belakang badan atau cepat lenguh kaki dan tangan, itu tandanya kalsium badan semakin berkurangan.

Selamat bertindak dengan bijak untuk kesihatan diri yang optima.


Sayangi diri, kerana anda adalah kesayangan keluarga dan anak-anak anda :)


SID mesra ilmu,

Ainul Malik
016-3353567

Tuesday, October 14, 2014

Cara Memilih Supplement Kalsium Yang Bagus Untuk Sakit Sendi dan Tulang

Anda mengalami sakit tulang?

Disebabkan apa?

Tulang ada patah disebabkan kemalangan?
Tulang anda rapuh?
Tulang anda berbunyi?



Entry ini adalah khas untuk mereka yang-benar serius ingin mencari bentuk kalsium manakah yang terbaik buat badan mereka untuk memulihkan semula kerosakan tulang ataupun memelihara tulang agar sentiasa sihat dan kuat.


Golongan yang seperti anda memerlukan 1000 mg kalsium setiap hari.


Bagaimana cara kita mendapatkan kalsium itu? 

Kita mendapatkan kalsium dari minum susu, makan roti, makan yogurt, makan brokoli, makan cheese, makan telur, kekacang, salmon, bayam, taufu (eh jangan ingat taufu takde kalsium, taufu ada 130 mg kalsium tau) dan biji bunga matahari.


Makanan yang mengandungi kalsium


Artikel berkaitan : Klik di sini > Bagaimana kalsium berfungsi di dalam badan boleh didapati dari artikel ini.


Namun begitu, bagi anda yang mengalami masalah pada tulang dan sendi, dengan memakan makanan-makanan di atas, anda tidak tahu jumlah yang sebenar berapa biji telur yang patut anda ambil untuk mencukupkan keperluan kalsium anda sebanyak 1000mg-2000mg setiap hari untuk menggantikan sel-sel tulang yang rosak itu.




Apa Yang Perlu Diketahui Untuk Memilih Supplement Kalsium Terbaik :


1) Kita tidak boleh membeli supplement kalsium yang mengandungi 100% kalsium semata-mata.
Kenapa? Kerana nutrisi kalsium sentiasa bergantung dan berpadu dengan nutrisi lain untuk keberkesanannya.

Badan kita akan memecahkan kombinasi nutrisi-nutrisi ini untuk penyerapan kalsium yang berkesan.


2) Carilah kalsium yang mengandungi Vitamin D untuk penyerapan maksima di dalam badan.
Kenapa? Kerana  Vitamin D membantu nutrisi kalsium tadi diserap sepenuhnya oleh sel badan kita.


Sebelum saya menerangkan dengan lebih lanjut kalsium yang manakah yang terbaik, saya akan terangkan apakah itu elemental calcium.

Elemental calcium : The amount of actual calcium in the tablet.
Diberi contoh, 1 tablet mengandungi 1000mg kalsium karbonat, bermaksud ia mengandungi 40% elemental calcium, iaitu di dalamnya ada 400 mg kalsium dan selebihnya campuran nutrisi yang lain untuk penyerapannya.
Pengiraan ini sememangnya menjadi senarai tetap untuk semua pengeluar supplement.


Kalsium Mana Yang Perlu dipilih untuk memberi Kesan yang Bagus?


Mineral kalsium

Ada macam-macam jenis nama kalsium, kalsium apakah yang patut kita pilih?

1) Kalsium Karbonat @ Calcium carbonate :

  1. Kalsium ini adalah yang termurah. 
  2. Kandungan kalsium nya yang tertinggi, 40 peratus. (Peratus element kalsium)
  3. Ia diserap dengan perlahan di dalam perut, jadi kita tidak akan dapat manfaat sepenuhnya dari kalsium ini.

2) Kalsium Phosphate (tribasic calcium phosphate) @ Calcium phosphate :

  1. Kalsium Phosphate mengandungi 39 % elemental kalsium. 
  2. Kita tidak memerlukan jumlah yang banyak untuk lebihan phosphorus, oleh itu, bentuk kalsium ini boleh diletakkan dalam senarai bawah pilihan.


3) Kalsium sitrat @ Calcium Citrate :

  1. Bentuk ini dicadangkan oleh kebanyakan doktor dan pakar nutrisi. 
  2. Calsium Citrate mengandungi hanya 21% elemental kalsium, namun ianya sangat mahal.
  3. Ia digemari kerana penyerapannya sangat cepat jika asid di dalam perut anda tidak terlalu banyak, bermakna anda boleh menyerap kesemua kalsium ini sebelum ia melalui usus anda. 
  4. Ia adalah pilihan yang bagus untuk pengguna dewasa, kerana orang dewasa menghasilkan sikit asid di dalam perut berpandukan usia mereka. 
  5. Ia juga bagus untuk mereka yang mengambil ubat penghalang asid seperti ranitidine (Axid, Pepcid, Tagamet, dan Zantac) atau omeprazole (Prisolec). 
  6. Jika anda ada batu karang, calsium citrate adalah pilihan yang terbaik buat anda.


4) Kalsium laktat @ Calcium Lactate :

  1. Bentuk ini terdapat dalam kesemua jenis kalsium.
  2. Ia mengandungi 13%, dan agak mahal juga.
  3. Ia juga senang diserap di dalam badan walaupun asid di dalam perut anda rendah. 
  4. Ia juga pilihan terbaik untuk orang dewasa.


5) Kalsium glukonat @ Calcium gluconate :

  1. Mengandungi 9% dari elemental kalsium.
  2. Bukan pilihan yang baik.

6) Kalsium glubionat @ Calcium glubionate :
  1. Bentuk ini hadir dalam bentuk cecair sirap yang mengandungi 6.5% elemental kalsium.
  2. Kita perlu mengambil 12 sudu kecil sehari untuk mendapatkan 1000 mg kalsium.
  3. Harganya juga mahal.
  4. Ia bagus untuk kanak-kanak dab mereka yang susah untuk menelan pil atau tablet.

Semoga perkongsian ini membantu anda memilih kalsium yang terbaik buat anda yang memerlukan nutrisi ini untuk pemeliharaan dan pemulihan sel-sel tulang anda!






Selamat mengkaji label dahulu sebelum membeli kalsium yang badan anda perlukan :)



SID mesra ilmu,


AinulMalik

016-3353567



Thursday, October 9, 2014

Mengapa Kita Terlalu Memerlukan Kalsium dan Bagaimana Kalsium Digunakan di dalam Badan

Seperti yang kita tahu, kalsium adalah mineral yang paling banyak di dalam badan.

Lebih kurang 2 peratus dari jumlah keseluruhan berat badan, adalah terdiri dari mineral kalsium.


Kebanyakan kalsium, iaitu dalam lingkungan 98% dari jumlah 2 peratus kalsium tadi, terdapat di dalam tulang kita. Lebihan 1 peratus ada di dalam gigi dan 1 peratus lagi berada di dalam peredaran darah.


Disebabkan hanya ada 1 peratus kalsium di dalam darah, ia menjadikan kalsium ini tersangat penting dan mineral yang sangat diperlukan oleh kita. 



Mengapa Kalsium Penting untuk Tubuh Badan? 


Kerana dari jumlah 1 peratus kalsium inilah, sel badan akan menggunakan sumber kalsium ini untuk kepentingan pembentukan tulang kita. Namun begitu, jika jumlah kalsium di dalam darah kurang dari 1 peratus, kalsium yang tidak cukup tadi akan ditarik oleh sel tulang untuk mengembalikan kalsium ke dalam darah kita untuk menjadikannya cukup 1 peratus.


Disebabkan itulah, bila kita kekurangan kalsium, sel badan terpaksa menggunakan kalsium dari tulang yang amat kita perlukan untuk melakukan aktiviti kita seharian seperti berjalan, duduk, berlari dan sebagainya. Bermulalah episod kesakitan tulang secara tiba-tiba tanpa kita sedari, lenguh-lenguh badan dan sebagainya.


Oh, begitu senang rupanya kalsium hilang dari tubuh kita!


Selain itu, kalsium membantu kita untuk proses jantung mengepam darah, mengawal tekanan darah, membekukan darah, pengecutan otot dan peregangan otot dan proses menghantar utusan atau impulse ke seluruh badan melalui sistem saraf.





Kalsium diperlukan untuk :


1) membina kebanyakan hormon dan enzim badan, terutamanya yang mengawal penghadaman badan dan bagaimana badan menggunakan tenaga dan lemak di dalam badan kita. 


2) Kalsium juga penting untuk membina tisu penghubung 


3) menurunkan tekanan darah yang tinggi;


4) dan kalsium penting untuk mengawal terjadinya kanser kolon.


Jadi, betapa kalsium sangat-sangat diperlukan oleh badan dan kita perlu menghargai kehadiran 1 peratus kalsium yang ada di dalam darah kita untuk mengawalselia kesemua proses penting di dalam badan.


Mahukah anda secara tiba-tiba mengalami keguguran gigi? Sanggupkah anda mengalami kekejangan kaki secara tiba-tiba sewaktu melakukan aktiviti kegemaran anda? Atau di waktu usia muda ini kita telah mengalami sakit pinggang atau tulang belakang?


Kehilangan gigi adalah satu mimpi ngeri untuk wanita!


Atau pernahkah anda mendengar mengenai kerapuhan tulang atau pun osteoperosis?



Perbezaan antara tulang normal dan tulang yang mengalami osteoperosis


Kasihan, kan? Kasihan pada badan kita kerana terpaksa mencuri kalsium dari tulang untuk mencukupkan keperluan kalsium untuk pembentukan hormon dan enzim badan yang diperlukan setiap hari.


Belum kira lagi bagi yang telah mengalami kecederaan pada tulang, rupa-rupanya di dalam darahnya pula memang tidak cukup langsung kalsium untuk menggantikan tulang yang cedera kepada pembinaan tulang yang baru, dan juga tidak cukup pula digunakan untuk proses-proses penting di dalam badan.


Itulah antara akibat anda secara tiba-tiba mengalami tekanan darah tinggi di usia yang muda.


Jadi, fikir-fikir kan bagaimana anda boleh mendapatkan sumber kalsium yang cukup untuk kepentingan keseluruhan sel badan kita.


Sambungan selepas entri ini akan saya kongsikan bagaimana memilih sumber kalsium yang terbaik untuk badan.


Semoga perkongsian ini bermanfaat buat semua!



SID mesra ilmu,


AinulMalik

016-3353567

Wednesday, October 8, 2014

Mengurangkan Sakit Sendi Secara Semulajadi dengan Ekstrak Boswellia

Tahukah anda yang apabila anda melakukan kerja-kerja berat, tiba-tiba terdengar bunyi-bunyi terhasil dari tulang sendi anda, itu adalah simptom anda sudah mula merasai sakit sendi?

Sakit sendi boleh diatasi secara semulajadi sebenarnya dengan ekstrak getah Boswellia.

Daun boswellia ini dikenali di Malaysia sebagai daun Luban atau kemenyan arab. Panggilan lain adalah Frankincense. 

Daun Boswellia

Sejarah Boswellia


Ia adalah sejenis daun herba yang beraroma yang berasal dari Oman, Yaman dan Somalia. Namun begitu, di Malaysia, pokok ini menjadi koleksi tanaman MARDI. Mungkin juga ada penduduk Malaysia yang turut menanam pokok ini untuk kegunaannya sendiri disebabkan mereka tahu manfaatnya terhadap sendi badan.

Dari batang kayunya, boleh digosok untuk mendapatkan getah luban ini. Getah luban atau boswellia ini berwarna jernih kekuningan di mana ianya akan diekstrak untuk digunakan untuk kegunaan tradisional. Orang Arab memanggil getah ini susu al-luban atau olibanum :)

Yang menariknya, orang Arab menjadikan luban atau kundur zikri (panggilan lain di Arab) sebagai makanan kecerdasan minda!

Diriwayatkan dari Ibnu Abbas r.d Anas r.d dan Saiyidina Ali, bahawa ada seorang lelaki yang datang kepada Saiyidina Ali mengadu tentang penyakit lupa. Lalu Saiyidina Ali menyuruh ia menggunakan luban, kerana luban dapat menguatkan hati serta menghilangkan masalah kelupaan.

Banyaknya nama pokok ini, jadi, saya gunakan nama Boswellia saja ya dalam cerita ini :)

Pokok Boswellia ini sememangnya sangat popular di Eropah dan seluruh dunia sebenarnya, dan anda boleh kaji sendiri sejarah-sejarah pokok Luban dan cerita-cerita yang menarik tentang pokok boswellia ini.

Orang Eropah zaman dahulu menggunakan getah Boswellia ini untuk dijadikan kemenyan semasa upacara keagamaan dan juga digunakan untuk membersihkan luka dan ubat luka.


Bagaimana Boswellia bertindak dalam keradangan sendi?


Boswellia ini mengandungi asid boswellic yang dipanggil acetyl-boswellic acid yang bertindak menjadi anti-keradangan untuk sakit-sakit sendi ini.

Rujukan : http://en.wikipedia.org/wiki/Boswellic_acid

Beberapa jurnal saitifik juga telah dikeluarkan yang mengesahkan bahawa Boswellia yang mengandungi asid Boswellic ini berupaya untuk mengurangkan kesakitan sendi.

  1. Baser, S., Koch, A., Konig, W.A. (2001). "A Verticillane-type diterpene from Boswellia carterii Essential Oil". Flav. Frag. J., 16, 315-318
  2. Jump up^ Liu, Jian-Jun; Nilsson, A.; Oredsson, S.; Badmaev, V.; Zhao, W.; Duan, R. (December 2002). "Boswellic acids trigger apoptosis via a pathway dependent on caspase-8 activation but independent on Fas/Fas ligand interaction in colon cancer HT-29 cells" (abstract page). Carcinogenesis (Oxford University Press) 23 (12): 2087–2093. doi:10.1093/carcin/23.12.2087PMID 12507932.
  3. Jump up^ Ammon, HP; Safayi, H.; Mack, T.; Sabieraj, J. (1993). "Mechanism of antiinflammatory actions of curcumine and boswellic acids". Journal of Ethnopharmacology (International Society of Ethnopharmacology) 38 (2-3): 113–9. PMID 8510458.
  4. Jump up^ Ammon, HP (2002). "Boswellic acids (components of frankincense) as the active principle in treatment of chronic inflammatory diseases". Wien Medizinsche Wochenschrift (Springer-Verlag Wien) 152 (15-16): 373–8.doi:10.1046/j.1563-258X.2002.02056.xPMID 12244881.
  5. Jump up^ Anthoni, C.; Laukoetter, M.G., Rijcken, E., Vowinkel, T., Mennigen, R., Muller, S., Senninger, N., Russell, J., Jauch, J., Bergmann, J., Granger, D.N., Krieglstein, C.F. (June 2006). "Mechanisms underlying the anti-inflammatory actions of boswellic acid derivatives in experimental colitis". American Journal of Physiology: Gastrointestinal and Liver Physiology (American Physiological Society) 290 (6): G1131–7.


Jadi, jika anda mengalami sakit-sakit sendi dan tulang, mengalami kecederaan buku lali, sakit pinggang, bengkak pada lutut atau jari kaki, cepat-cepat lah cari asid Boswellic ini ya sebab ia memang diakui berkesan oleh pakar bidang tradisional, mahupun pakar-pakar perubatan dunia!

Kita mahu cari yang terbaik bukan untuk sendi badan kita?

Memandangkan saya baru mengalami bengkak jari kaki sebelah kiri secara tidak sengaja, saya pilih Advanced Joint Health Tablet yang mengandungi asid boswellic dari Boswellia ini untuk mengurangkan kesakitan tulang dan sendi jari kaki saya :)

Alhamdulillah, sangat sesuai untuk saya.
Ia juga sangat selamat diambil oleh orang tua kerana ia langsung tidak mengandungi racun, drugs/dadah untuk menghilangkan kesakitan dan juga pengawet tambahan. Ini yang kita cari bukan?

sakit sendi, supplement terbaik
AJHT yang saya pilih mengandungi boswellia untuk menyokong keselesaan sendi


Semoga perkongsian saya ini menambahkan manfaat buat anda semua :)

Friday, October 3, 2014

Cara Menggunakan Mesin Basuh dan Pengering di Dobi Layan Diri

Jumaat adakah sinonim dengan hari mendobi? Ya, saya pasti ramai yang memilih Jumaat tidak kira terutama kepada ibu-ibu yang bekerja dari rumah seperti saya :) 

Ada banyak faktor anda terpaksa menggunakan khidmat mesin basuh dan pengering pakaian di dobi layan diri :
  1. Musim hujan
  2. Minggu itu anda banyak menghabiskan masa bekerja di luar rumah 
  3. Beraktiviti di luar yang melibatkan tempoh yang panjang (bercuti, balik kampung dan sebagainya)
Alhamdulillah, ada banyak kemudahan yang menyenangkan ibu-ibu yang bekerja di rumah (WAHM : Work at home mother) untuk membantu mereka untuk menyiapkan tugasan urusan rumahtangga sama seperti surirumah sepenuh masa. Eh, surirumah sepenuh masa pun boleh menggunakan perkhidmatan dobi layan diri ini, apatah lagi wanita yang bekerja, kerana mereka lagi tiada masa untuk menguruskan rumah tangga dengan sempurna! Ya, saya faham perasaan itu kerana saya telah berada dalam kedua-dua situasi ini.

Jom, mari saya ajar mereka yang baru pertama kali nak menggunakan perkhidmatan dobi layan diri ini, langkah demi langkah, mana nak tahu kan, kadangkala rasa nervous dan gemuruh juga kan, baru pertama kali katanya!


AquaNano Dobi Layan Diri Pilihan Saya


Mengapa saya pilih AquaNano?

AquaNano yang saya Google, bukan di kawasan rumah saya
Sebenarnya jawapan saya ini agak pilih kasih (bias) kerana sebab utama adalah AquaNano adalah kedai dobi layan diri yang paling dekat dengan rumah saya, faktor kawasan sangat memainkan peranan penting kerana ia melibatkan masa :)

Kemudian, faktor kedua adalah, kedai AquaNano menyediakan sabun dan pelembut fabrik yang wangi. Best kan?


Ha, tengok la notis dia tu, dah bagitahu awal yang mereka sediakan kemudahan sabun pencuci dan pelembut pakaian :)

Yang ketiga, yang membuatkan saya suka datang ke sini adalah, di sini ada penjaga yang bersedia bantu kita bila kita ada masalah. yelah kan, perempuan, mesti takut dan ragu-ragu eh, nanti kalau mesin ni tak jalan apa jadi? Ha, dah ada penjaga, kita pun boleh buat kerja dengan senang hati :)

Penjaga kedai yang ada di sana
Baiklah, bila dah tahu kenapa saya pilih kedai ini, jom kita tengok macam mana cara kita nak guna mesin basuh dan pengering di sini.

Cara dan langkah penggunaan masin basuh dan pengering di dobi layan diri :

Pertama : Baca arahan



Kedua : Tukar duit dari wang kertas kepada wang syiling



Mesin penukar wang
Disebabkan mesin di sini hanya menerima duit syiling 50sen, jadi, anda boleh tukar wang kertas RM1, RM5 dan RM10 kepada duit 50 sen.


Ketiga : Kena tahu yang tak semstinya datang sini kena mula dengan basuhan saja, nak guna pengering saja pun boleh tau :)

Ok, kalau kita mula dengan basuhan :

Pilih suhu mana yang sesuai ya, kalau cucian ringan tu cucian sejuk, sederhana, cucian suam dan cucian berat, cucian panas.


Setkan dulu mode apa nak pakai, suhu yang mana, masukkan duit, masukkan baju, dan kunci pintu mesin tu jangan lupa ya!


Bagaiman nak tentukan suhu? Tengok rajah kedua dan pusingkan tombol yang ada, dari sejuk, suam dan panas. Dan macam mana nak mula, tekan tombol tu untuk "start".

Ok, selamat menunggu untuk 28 minit (lebih kurang). Harga : RM7 untuk cucian sejuk, RM8 untuk cucian suam dan RM9 untuk cucian panas.

Sekarang, Jom kita tengok bagaimana nak gunakan mesin pengering.

Untuk yang nak berjimat macam saya, apa kata basuh siap-siap di rumah dan bawa ke dobi layan diri baju yang ingin dikeringkan saja. Jimat banyak kan? Dan, pastikan anda masukkan baju sebanyak yang boleh ke dalam satu mesin, asalkan jangan terlalu penuh, nanti tiada ruang untuk dia berpusing semasa mengering baju.



Dua bakul baju yang telah dibasuh di rumah ini adalah tanda aras saya untuk muatan untuk dimasukkan ke dalam mesin pengering 16 kg ini. Ada ruang lagi, tapi kita biarkan ruang itu untuk mendapat pengeringan sempurna.


Cara menggunakan mesin pengering baju :


Pertama : Baca arahan dulu bagaimana nak menggunakan mesin pengering ini.



 Kedua : masukkan baju dan masukkan duit syiling ke dalam mesin ini.
Add caption


Boleh pilih 3 cara/mode sama ada anda ingin suhu sejuk, suam atau panas. Suhu panas pilihan saya, dan saya ikut jumlah wang tertera di mesin iaitu RM4 untuk cucian ini dan hasilnya sangat kering, walaupun kita boleh menambahkan masa pengeringan dengan menambahkan julah wang syiling kita.

Dan, akhirnya, kering sepenuhnya dan boleh terus dilipat untuk dimasukkan ke dalam almari baju :)

Kemudahan dan Perkhidmatan lain yang ditawarkan di AquaNano:


bakul baju
Laundry Drop Box, kreatif kan?


Inilah rupanya perkhidmatan laundry yang disediakan

Masukkan saja ke dalam kotak itu dan anda akan mendapat apa yang anda inginkan :)

Saya belum pernah menggunakan perkhidmatan ini, tetapi bagi sesiapa yang berminat boleh mencuba perkhidmatan yang disediakan oleh Dobi Layan Diri ini ya :)

Semoga perkongsian saya membantu anda yang mempunyai masalah untuk membasuh baju. Ya, entry ini ditulis ketika hujan yang sangat lebat! Semoga ia memberikan anda gambaran bagaimana untuk menggunakan kemudahan mesin di Dobi Layan Diri ini!

Kebersihan diri bermula dari rumah dan ini juga antara sebab untuk mengekalkan kebersihan persekiran dan diri agar sentiasa kita dapat menikmati kesihatan yang optima!

Semoga anda sentiasa sihat, ceria dan bahagia!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...