Monday, December 15, 2014

Punca Kehilangan Darah Secara Senyap Yang Membahayakan Nyawa, Nak Derma Darah, Rupanya Anda yang Patut Terima Darah

Badan tegap, ingin derma darah, tetapi anda yang patut terima darah? Mana lah pergi darah yang banyak itu, kerana anda telah mengalami kehilangan darah secara senyap tanpa anda sedari!


Gambar Hiasan Ihsan Google


Pernah tak terjadi, dalam hati berkobar-kobar teringin nak menderma darah, tapi permohonan untuk menderma darah ditolak? 


Setelah dicek untuk saringan menderma darah, paras HB anda hanyalah 9?



Proses Awal sebelum menderma darah, iaitu ujian saringan cek kandungan HB


Kenapa? Anda tak layak untuk menderma darah? Padahal anda nampak kuat dan sihat, apatah lagi dengan tubuh yang sasa, tetapi rupa-rupanya anda kekurangan darah di dalam badan?


Ish, ini sangat pelik!


Zaman sekarang ni, faktor luaran tidak mencerminkan kesihatan dalaman. Apa yang menjadi faktor darah kurang di dalam badan, walaupun badan anda sasa, isteri seronok dipeluk, atau badan anda montel, seronok suami anda memeluk?


Anda perlu lakukan ujian darah untuk tahu apakah masalah yang anda hadapi. 


  • Adakah anda selama ini mengalami anemia? 
  • Adakah anda penghidap talesemia? 
  • Atau sebenarnya berlaku pendarahan dalaman yang tidak anda sedari? Contohnya buasir (luaran) atau pendarahan ulcer (dalaman).


Saya akan kupas satu persatu masalah berkenaan dengan darah di atas satu persatu.


Saya mulakan dengan kehilangan darah tanpa sedar yang sangat umum berlaku pada masyarakat kini yang kurang diambil berat sekarang ini, iaitu Buasir.



Apakah itu buasir?



Definisi buasir dari Wikipedia :


Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran.


Atau dengan mudahnya,
Buasir adalah pendarahan yang berlaku pada dubur sewaktu kita membuang air besar.

Mesti dalam dia ramai yang menyimpan rahsia yang rupa-rupanya dia mengalami buasir!

Ayah saya juga seorang penghidap Buasir.

Pesan doktor Columbia Asia yang merawat ayah saya itu kepada saya
" Kalau awak perhatikan najis yang dibuang adalah hitam, berjaga-jagalah, berkemungkinan besar najis tu mengandungi darah. Apatah lagi memang nampak darah di takungan mangkuk tandas, itu tandanya awak ada buasir!"

MasyaAllah! Takutnya saya sebab saya sendiri belum pernah perhatikan betul-betul warna najis yang keluar setiap hari. Sangat penting tau sebenarnya ambil tahu dan peka dengan keadaan diri kita secara fizikalnya.  

Nak tahu adakah orang yang tersayang menghadapi buasir? Bila dia berada LAMA dalam bilik air! wahhhh!

Jenis-jenis buasir


Buasir ada 2 jenis, iaitu :

  1. Buasir dalaman
  2. Buasir luaran
1. Buasir dalaman :

Buasir ini tidak terasa sakit dan gatal kerana lukanya jauh ke dalam rektum. Buasir dalaman ni tidak berbahaya, tapi tindakan meneran dan gangguan najis yang melalui laluan itu boleh mencederakan permukaan buasir yang menyebabkan ia berdarah.

2. Buasir luaran :

Buasir luaran ini mengakibatkan dubur:
  • sakit
  • pedih
  • gatal
Jika buasir tersepit kerana bekalan darah terputus, darah membeku dan menyebabkan dubur teramat sakit. Apabila salur darah teregang, buasir ini akan berulang kembali walaupun bebanan dan tekanan pembuangan air besar adalah lebih ringan berbanding sebelumnya. 

Apa yang perlu dilakukan jika anda menghadapi buasir?

Segeralah berjumpa doktor kerana jika dibiarkan ia melarat, rawatan yang mudah akan menjadi susah kerana pembedahan besar untuk membuang buasir ini adalah yang paling kronik untuk dilakukan.

Jika anda tidak mahu buasir anda ini berlanjutan sehingga menyebabkan terpaksa membuang bahagian yang terkena buasir itu, anda boleh pilih rawatan dengan supplement semulajadi untuk mengatasi buasir ini.

Supplement Shaklee untuk Buasir


Di bawah saya senaraikan supplement yang tergolong dalam set premium untuk buasir. Anda boleh memilih manakah pihan yang terbaik untuk membantu dalam kes buasir ini. Jika anda inginkan keputusan yang segera, boleh mencuba :


Membantu melawaskan pembuangan air besar, jadi ia membantu mengurangkan tekanan ketika meneran.


Mengurangkan inflamasi dan pembengkakan pada kawasan luka. Selain itu, ia membantu melicinkan pergerakan sendi dan otot semasa membuang air besar


ESP mengandungi protein yang tinggi yang membantu menyembuhkan luka dengan cepat. Ia akan memberikan nutrisi protein yang sangat diperlukan oleh sel-sel di kawasan dubur membentuk dengan sihat.


Zink juga membantu dalam proses penyembuhan luka, oleh itu Zink adalah nutrisi penting yang perlu diambil oleh pesakit buasir.


Vitamin C juga nutrisi yang penting untuk penyembuhan kawasan dubur tadi. Gabungan ESP, Zink dan Vitamin C adalah yang terbaik untuk menghentikan pendarahan dengan segera.


Alfalfa mengandungi Vitamin K yang diperlukan oleh badan untuk pembekuan darah. Ia membantu pesakit buasir dalam 2 cara, iaitu membekukan darah dan menyumbang kepada pembekalan fiber untuk lebih lawas membuang air besar.

Oleh itu, jika anda tidak mahu buasir anda dipotong setelah dibiarkan lama sehingga ke stage 4 yang menyebabkan anda kehilangan banyak darah dalam badan, anda perlu berfikir sedalam-dalamnya dan bertindak dari sekarang supaya keadaan tidak menjadi lebih serius.

Jika anda terbuka hati untuk membantu diri sembuh sepenuhnya dari buasir ini dengan vitamin semulajadi, anda boleh mendapatkan stok vitamin semulajadi yang tidak bertoksik dan diakui berkesan oleh saintis saintis seluruh dunia melalui saya, dengan whatsapp 016-3353567. Penghantaran segera melalui poslaju ke seluruh Malaysia bersama khidmat konsultasi dari saya sendiri sepanjang anda menggunakan vitamin set buasir ini.

Semoga anda sihat luar dan dalam. Jangan jadikan buasir penyebab anda cepat keletihan padahal luarannya anda seorang yang tegap dan sasa sihat sejahtera kerana sebenarnya anda kekurangan sumber darah merah di dalam badan. 

Semoga cepat sembuh dari buasir!

Ikuti sambungan kehilangan darah secara senyap yang lain dalam entri yang akan datang, tungguuuu!



Ikhlas,

AinulMalik
016-3353567

Wednesday, December 3, 2014

Petua Menghilangkan Kapur pada Mee Kuning dengan 3 Langkah Mudah!

Salam sejahtera semua :)

Kali ini saya nak share tentang petua nak menghilangkan kapur pada mee kuning. Saya belajar petua ni dari kakak ipar saya. Petua orang-orang lama yang dipegang turun temurun ni nampaknya berhasil dari segi rasa dan takkan sakit perut bila makan mee kuning!


3 Langkah Mudah Menghilangkan Kapur pada Mee Kuning


1. Basuh mee kuning yang diletakkan di dalam penapis di bawah air paip selama 2 minit.

2. Letakkan 2 sudu gula di atas mee kuning tersebut, gaul-gaulkan gula dengan mee sehingga rasa rata semuanya

3. Basuh semula mee tersebut di bawah air paip sehingga bersih.


Letakkan gula ke dalam mee dan gaul



Bilas semula mee tersebut sehingga bersih
Mee yang dah hilang rasa kapurnya sedia dimasak :)


Anak mesti suka nak makan mee yang sedap ni :)
Mudah sangat, kan?

Mula-mula dalam hati berdebar, eh, menjadi ke ni? 

Tapi, alhamdulillah, memang tiada lagi bau kapur dan insyaallah kita takkan sakit perut makan mee kuning tersebut.

Sekarang anda bebas memasak mee kuning tersebut dengan resepi pilihan anda :)

Saya suka, saya suka! Seronok kan dapat masak sendiri di rumah untuk hidangan kepada anak-anak dan suami tercinta? Jangan lupa bacakan Ya Aziz, Ya Jabbar, Ya Mutakabbir semasa memasak dan berselawat supaya kasih sayang kita dapat sampai ke dalam masakan tersebut. Apatah  lagi dapat keberkatan Allah! Mesti sedap rasanya masakan puan-puan tu :) Anak-anak mesti berselera nak makan macam Aiman yang picky eater ni, insyaallah :)

Tips menaikkan selera anak (klik di sini)

Aiman ni tergolong dalam golongan kanak-kanak yang picky eater. Memang saya faham sangat perasaan risau tu macammana. Ya Allah, pening dan risau mengingatkan kita dah masak sedap-sedap, diorang tolak?

Sedih sungguh!

Ibu-ibu kenalah bersabar ye, ada rahsianya nak mengatasi masalah anak kurang berselera makan ni, nak tau jom tengok video ni :)


Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT? from iReach HD on Vimeo.


Semoga semuanya mendapat manfaat dari perkongsian saya hari ini. 

Saya izinkan sesiapa yang ingin share petua ini untuk panduan kawan-kawan yang lain, kerana sharing is caring!
Jom memasak untuk kebahagiaan keluarga:)

Semoga semuanya sihat, ceria dan bahagia!


Ikhlas ;

Ainul Malik
016-3353567
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...