Showing posts with label berpantang. Show all posts
Showing posts with label berpantang. Show all posts

Friday, November 14, 2014

Cara Merawat Tekanan dan Meroyan Dalam Pantang Selepas Bersalin

Assalamualaikum wbh

Apa khabar ibu-ibu berpantang semua? Anda semua dah makan pagi hari ni? Dah bertungku? Adakah anda masih merasa sangat tertekan hari ini?

Ibu berpantang dan meroyan adalah satu perkara yang sinonim, sebenarnya. Kenapa? Kerana, badan kita mengalami perubahan hormon yang sangat ketara waktu ini. Oleh sebab itu, kita harus menjaga emosi sebaik-baiknya.
Tekanan menyebabkan meroyan, kasihan bayi yang diabaikan



Tanda-tanda anda mengalami meroyan

Jika anda merasa perubahan seperti di bawah, anda mengalami simptom atau tanda meroyan, iaitu :

  1. sunyi
  2. gelisah
  3. tertekan
  4. suka nak marah
  5. kerap menangis tanpa sebab
  6. badan terlalu letih
  7. terperangkap
  8. rasa berputus asa dengan kehidupan



Apa yang menyebabkan saya meroyan?


Apa yang menyebabkan ibu-ibu hamil meroyan? Bertenang, dan fikir, apa yang menyebabkan saya meroyan? 

  1. Saya tidak cukup kuat jaga anak yang baru dilahirkan?
  2. Saya tak cukup duit untuk tampung semuanya?
  3. Suami saya lepas tangan?
  4. Anak-anak terdahulu terlalu buas sampai saya pening?
  5. Ibu-bapa campur tangan?
  6. Ibu bapa atau suami terlalu mengongkong?
  7. Saya ada masalah perhubungan dengan suami?
  8. Saya letih dan tak pandai uruskan semuanya setiap hari?
Fikir dengan bertenang, dan senaraikan, mengapa anda begitu tertekan sehingga jadi meroyan.


Kisah saya dan tekanan sewaktu berpantang


Saya juga pernah mengalami tekanan sewaktu berpantang.

Anak pertama saya ni, manja sangat-sangat. Jadi, bila dia ada adik baru, dan kami duduk di rumah ibu bapa saya, dia mula menunjukkan perangai, tiba-tiba memberontak dan jadi sangat nakal. Kebetulan, rumah ibu bapa saya jauh dari rumah saya, jadi, suami tidak dapat bersama-sama dengan kami setiap hari. Mungkin anak pertama saya itu rasa terasing, dia mula berperangai pelik.

Bagi saya, saya belum mahir menguruskan dua anak pada masa itu. Jadi, dengan perubahan sikap anak pertama, saya jadi sangat tension dan tertekan dan membuatkan saya selalu menangis dan berasa letih. Alhamdulillah, walaupun rasa sangat tertekan, tetapi semuanya masih dalam kawalan lagi. Jadi, saya sangat faham, bagaimana rasanya menjadi ibu yang mengalami tekanan semasa berpantang.

Cara Mengatasi Meroyan


Tekanan perasaan yang berlanjutan akan menyebabkan meroyan. Meroyan harus diatasi segera agar tidak berlanjutan. Jika anda rasa anda mengalami gangguan perasaan atau tidak senang hati semasa berpantang, jangan abaikan perasaan itu, terus bertindak untuk melepaskan tekanan tersebut agar tidak menjadi lebih serius.

Cara pertama : Luahkan pada orang yang anda percaya/terdekat (Terapi berbual)

Seperti saya, memang saya selalu mengadu pada suami, tentang perubahan sikap anak saya tu. dari tak pandai menjerit, selalu menjeroit-jerit tanpa sebab.

Jadi, bila kita luahkan perasaan kita kepada orang yang terdekat, sekurang-kurangnya akan terlepas satu beban dari diri kita.

Jadi, peranan orang yang rapat dengan kita adalah, mendengar, dan memberi nasihat atau menenagkan perasaan ibu yang berpantang ini.

Ingat, jangan simpan-simpan, ok?


Cara kedua : Banyakkan berehat

Jauhi diri anda dari melakukan aktiviti yang memenatkan. Cuba minta pertolongan dari orang-orang terdekat atau jangan berkira untuk mengambil upah menggajikan sesiapa yang boleh membantu anda untuk membuat kerja rumah sewaktu anda berpantang.

Ini sangat penting, kerana, jika kita penat dan tertekan, kita akan cepat naik darah dan tekanan ini boleh menyebabkan meroyan secara tiba-tiba.


Cara ketiga : Bergaul dengan ibu-ibu lain.

Walaupun kita sedang berpantang, tidak salah jika kita menjalin hubungan dengan ibu-ibu di luar sana, yang paling mudah adalah melalui online. Ini kerana, hanya para ibu yang memahami situasi yang kita alami kerana semuanya berperasaan yang sama.

Oleh itu, kita dapat bertukar-tukar cerita dan pendapat. sekurang-kurangnya, dapatlah diea untuk menangani masalah yang kita hadapi ini. Inilah pentingnya jalinan silaturrahim dengan orang-orang yang berpositif, kerana kita akan turut terangsang untuk berada dalam situasi yang positif.


Cara keempat : Berpantang cara yang betul dan mengikut saranan tradisional.

Semasa berpantang, jagalah aturan pengambilan makanan, ikutlah saranan dan petua orang tua, dan bertungkulah secara teratur. Setiap hari jangan lupa mandi dengan mandian untuk mandian pantang kerana ramuannya sangat penting untuk kesihatan badan kita.

Jangan lupa menjaga badan dengan berbengkung, menyapu minyak panas, berstokin, dan berurut kerana semua amalan ini menjadikan badan kita kuat dan menghilangkan banyak angin dari badan. Jika banyak angin, kepala pun sakit, kita akan cepat naik marah.


Cara kelima : Mengambil antidepresi. (Ubat meredakan tekanan).

Bermacam-macam jenis antidepresi yang boleh diambil, tetapi, berjaga-jagalah kerana ubat-ubatan itu mengandungi bahan kimia yang sebenarnya tidak terlalu baik jika diambil selalu. 

Antidepresi yang sangat berkesan kepada saya adalah; 

Ya, saya memang bergantung dengan kedua-dua supplement semulajadi ini, iaitu omegaguard dan b kompleks ini untuk mengurangkan tekanan perasaan saya.


Cara ambil antidepresi yang selamat untuk tekanan dan meroyan


B kompleks, saya ambil pada waktu pagi 2 biji kerana bila saya makan, saya akan terus rasa bertenaga dan ceria dalam menghadapi aktiviti harian berpatang saya. Jika kita ada rasa nak marah pun, kita tidak akan rasa perasaan yang sangat-sangat berat untuk marah. Tambahan pula, bila ambil b kompleks, kita akan rasa bertenaga dan ia sangat membantu meringankan perasaan kita kerana badan sangat cergas bertenaga, wajah pun nampak ceria. B kompleks memang supplement yang terkenal dengan "beauty" juga, siapa ibu berpantang nak cantik, ambillah b komplek setiap hari!

Omegaguard ni memang popular dalam menenangkan perasaan. Saya ambil dua biji pada waktu malam, dan saya akan tidur dengan tenangnya. paling best, omega ni membantu juga dalam menyeimbangkan paras hormon dalam badan, dan waktu tidur, ia akan bantu membakar lemak kita. Pejam celik pejam celik, insyaallah, kita akan dapat mengekalkan berat badan seperti sebelum mengandung, selepas berpantang ini. Best kan?

Seronok saya dapat kongsikan rahsia bagaimana saya mengurangkan tekanan sewaktu berpantang saya. Memang ada kajian bertulis yang menunjukkan omega ini dapat mengurangkan tekanan berat yang dihadapi sesorang dan boleh merawat meroyan semasa dalam berpantang. 

Gabungan Omegaguard dan B Kompleks Shaklee memang terbaik untuk mengatasi masalah meroyan dalam pantang selepas bersalin. Insyaallah, anda akan bertukar menjadi seorang yang ceria dan dapat berfikir secara rasional sewaktu berpantang.

Kini, kami gembira menanti kepulangan orang tersayang, tak sabar nak pulang ke rumah sendiri!


Emosi ibu berpantang ceria, anak-anak pun mesti bahagia! Selepas tamat berpantang, suami balik kampung, terus terpesona dengan perubahan emosi dan penampilan anda!

Alhamdulillah, tiada lagi tekanan dan meroyan dalam tempoh berpantang anda!


Ikhlas,

AinulMalik
016-3353567
SID mesra ilmu;






Wednesday, May 7, 2014

Gempar : Makan Supplement Shaklee Sebabkan Pendarahan Bleeding yang Banyak Sewaktu Bersalin !!

Makan supplement Shaklee boleh sebabkan bleeding atau pendarahan semasa bersalin, takutnya!



Ohhhh..sungguh menakutkan, agak-agaknya apalah yang dimakan tu ye? Sebenarnya saya sangat terkejut apabila yang mengeluarkan kenyataan ini adalah seorang yang profesi*nal yang sentiasa berinteraksi dengan pesakit.

Dia tanya, adakah pesakitnya mengambil ESP
Ya, Jawab pesakit itu.

 "Lalu, dinasihatinya berhentilah minum ESP dan seangkatan dengannya sebab nanti akan alami pendarahan semasa bersalin".

ESP??

OK2..bertenang semua, mari kita kosongkan minda dan kita tengok dari semua sudut. Beberapa pertanyaan timbul di kepala saya;

  1. Supplement apa yang dia makan?
  2. Berapa dos yang dia makan ni?
  3. Panduan, cara makan bagaimana?
  4. Dari siapakah supplement itu dibeli?
Saya pulak excited nak kaji, satu persatu..

Oh..mungkin most probably, dia ambil set mengandung, kan?

Ok, kita tengok set mengandung ada :

  1. B kompleks dan asid folik
  2. Vitamin C
  3. Vitalea
  4. Ostematrix
  5. ESP
  6. Omega Guard
Jom-jom tengok, apakah yang terkandung dalam setiap supplement ini :

  • Vitalea Iron Formula
    •  mengandungi 12 jenis vitamin, 7 galian dan juga zat besi. Zat besi sgt penting untuk pembentukan sel darah merah dan juga untuk menstabilkan darah di dalam badan. Ibu-ibu mengandung dan menyusukan sgt digalakkan mengambil vitalea ini kerana zat besi juga penting untuk penghasilan susu dan juga tumbesaran anak. Nutrient yg terkandung dalam vitalea juga bagus untuk kekuatan tulang dan immunisasi. lain2 keistimewaan kandungan vitalea adalah :
    • Vitamin D - Menyokong penyerapan kalsium untuk tulang dan gigi yang sihat
    • Beta Karotena - Meningkatkan kesihatan mata, kulit dan sistem imunisasi*
    • Vitamin E - Menyokong kesihatan sekular dan meningkatkan kesihatan hati, usus dan fungsi imunisasi*
    • Kalsium - Menyokong kekuatan tulang, pengaliran urat saraf dan otot-otot*
    • Boron - Membantu dalam metabolisma Vitamin D dan mineral yang terbabit dalam perkembangan tulang*
    • Magnesium - Menyokong kekuatan tulang, fungsi otot dan membantu dalam mengekalkan tekanan darah normal dan denyutan jantung*
    • Biotin - Membantu badan menghasilkan tenaga dari protein dan lemak*
    • Lain-lain - Tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, warna dan bahan pengawet*

  • B kompleks
    • Shaklee B-Complex mengandungi kesemua 8 jenis Vitamin B yang diperlukan oleh tubuh bagi menggantikan nutrisi Vitamin B yang hilang untuk membantu menguatkan jantung, paru-paru dan organ-organ penting yang lain.
    • Asid folik merupakan Vitaman B yang penting bagi membantu menghasilkan dan mengekalkan sel-sel baru. Oleh kerana asid folik tambahan tidak mudah diserap oleh tubuh, Shaklee telah berjaya menghasilkan Sistem Penyerapan Bioaktif yang unik yang membolehkan Vitaman B lebih mudah diserap oleh sistem tubuh.

  • Vitamin C
    • Kandungan Vitamin C yg tinggi
    • Sistem perlepasan berkekalan dalam menyalurkan Vitamin C yg menyamai kandungan satu setengah biji buah oren utk setiap jam selama 5jam (berkekalan dalam tubuh; kerana Vitamin C tidak berupaya disimpan lama oleh tubuh)
    • mengekalkan pertahanan antioksida secara semulajadi, untuk kekuatan sel, kesihatan mata, gigi, tulang, otot dan salur darah
    • membantu dalam proses penyerapan zink dalam badan

  • Ostematrix
    • Kalsium sangat penting dalam pembentukan sel darah merah
    • Ostematrix mengandungi kalsium, magnesium dan Vitamin D membantu dalam pengekalan darah yang normal
    • Juga membantu dalam pengecutan otot dan saraf yang normal
    • membantu dalam penyumbangan nutrient kepada fetus dan supaya kalsium dari si ibu tidak kekurangan akibat diserap oleh anak tadi, mengurangkan osteoperosis.


    • ESP didatangkan dalam bentuk serbuk yang diperbuat dari 100% non-GMO soy protein yang lengkap dengan 9 asid amino perlu. Kesan POSITIF dari pengambilan minuman ini ialah:
    • ia membantu membekalkan tenaga yang berpanjangan
    • Selain itu, ia juga membantu kita melapik perut dan menahan lapar kerana ia membantu menghasilkan mukosa sebagai pelindung kesan asid hidroklorik di dalam perut. Oleh itu, dapat mengelakkan rasa kepedihan perut dan juga pedih ulu hati!
    • gabungan kalsium dan protein di dalam ESP menjadi makanan tambahan untuk penghasilan utama susu ibu yang dapat diberikan kepada si manja kesayangan anda.

  • Omega-Guard
    • Mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi. EPA menyihatkan jantung dan sendi anda manakala DHA pula penting bagi perkembangan dan fungsi otak.
    • EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.
    • OmegaGuard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari tiga molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.

Semua memang bagus untuk mengandung dan persediaan untuk berpantang, dalam pantang dan untuk menyusukan anak.

Takkanlah sebab minum ESP boleh sebabkan pendarahan semasa bersalin?

Sebab ESP ni protein. Proteinlah yang menyediakan sel-sel yang sihat dan baik. Jika anda ada luka, ESP membantu mempercepatkan proses pembaikan luka ni, macam saya yang mengalami pembedahan untuk kedua-dua anak saya.

Saya rasa, saya tahu sebabnya.

Sebab, jika sesiapa yang mengandung yang membeli supplement dari, akan saya nasihatkan supaya berhenti mengambil OMEGA GUARD semasa minggu ke 30-32 untuk persediaan bersalin samasa minggu ke 38-40 nanti.

Lebihan omega itu boleh lah diberikan kepada suami tersayang untuk turunkan kolesterol, normalkan paras insulin atau menstabilkan tekanan. 
Boleh juga diberikan kepada anak-anak tersayang untuk bekalan DHA.

Kenapa kena berhenti makan omega ya?

Omega-3 may increase the risk of bleeding, particularly at doses of three grams daily or greater. Caution is advised in people with bleeding disorders or those taking drugs that may increase the risk of bleeding. Dosing adjustments may be necessary.
Sumber :  http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/omega-3-fatty-acids-fish-oil-alpha-linolenic-acid/safety/hrb-20059372

Penerangan :

Omega ini berupaya mencairkan darah. Ia adalah supplement yang terbaik untuk mereka yang ada masalah dengan pengaliran darah di dalam badan, terutamanya yang mengidap sakit jantung.

Setengah orang mempunyai darah yang sedikit cair, jadi, sebab itulah dinasihatkan berhenti makan pada waktu sebelum bersalin supaya tidak berlaku kejadian pendarahan yang tidak disengajakan.

Itulah pentingnya mendapatkan konsultasi yang betul, iaitu servis yang sangat diperlukan apabila anda membeli supplement ini.
Jangan suka hati makan tanpa mengikut aturan atau makan secara berlebihan.

Juga anda boleh merujuk dari link ini mengenai omega : http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/omega3-fatty-acids#ixzz2nuXC20AU

Saya harap, dengan penerangan saya ini semua nya telah clear. 

Banyak kesimpulan yang boleh kita dapat dari kisah di atas :

1) Jika terdengar apa-apa berita, siasatlah dahulu sebelum membawa cerita fitnah ke merata-rata tempat 
2) Beli supplement dari pengedar yang dipercayai 
3) Pilih supplement yang selamat dan berkualiti 
4) Makan supplement dengan ilmu  
5) Berpada-padalah untuk semua perkara, berwasatiah, kerana barang yang bagus, jika digunakan atau dimakan berlebihan akan membawa mudarat juga kepada kita, jadi, jangan hardcore ok!
Jika anda pilih supplement untuk dibeli, kajilah dulu supaya tidak bias dan pastikan sumber yang dikaji datangnya dari kajian saintifik bukannya cakap-cakap kosong belaka.

Tidak kiralah, jika anda makan Omega dari brand mana sekalipun, jika langkah berjaga-jaga tidak diambil, kesannya adalah sama, tambahan kesan sintetiknya pula menambahkan lagi kesulitan pada sel-sel badan anda.

Kerana saya yakin, jika anda makan vitamin Shaklee yang semulajadi ini dengan panduan dan cara yang betul, akan akan berpuas hati dan gembira dengan kesan-kesan positifnya seperti saya!

Saya day share pengalaman mengandung, berpantang dan menyusukan dengan supplement ini di :


Anda akan gembira dan disayangi anak dengan pengambilan nutrisi yang mencukupi untuk keperluan diri sendiri dan keperluan ahli keluarga yang lain :)


Semoga anda semua berpuas hati dan berlapang dada dengan artikel saya yang tak seberapa ini. Ilmu Allah jua yang saya kongsi, jom kita gali sedalam-dalamnya.

Yang baik dari Allah, yang buruk datang dari saya sendiri,
Wallahualam.



Salam sayang dari pengedar yang prihatin,

Ainul Malik
SMS 013-3536718
Wasap 016-3353567
Facebook page : Sihat.Ceria.Bahagia

Thursday, March 6, 2014

Tips Berpantang dengan Sihat dan Amalan Berpantang Akibat Ceaserean / Pembedahan

Berpantang Secara Sihat dengan Set Berpantang Terbaik yang Pernah Saya Amalkan

Ya, memang vote untuk Shaklee. Sebabnya? Saya dah ada 2 anak yang kedua-duanya menjalani pembedahan ataupun ceaserean section / c-sect. Disebabkan anak adalah rezeki, saya redha :) Alhamdulillah!

Anak yang pertama, saya belum kenal Shaklee lagi. Bagi anak kedua, saya telah mula consume Shaklee dari sebelum pregnant sehinggalah sepanjang hamil, berpantang dan menyusukannya sepenuhnya.

Pendapat saya mengenai set bersalin/berpantang Shaklee :

  1. Mudah, simple dan menyenangkan.
  2. Saya kuat untuk bangun jika dibandingkan antara kedua-dua pembedahan
  3. Luka pembedahan cepat sembuh
  4. Bertenaga
  5. Ransangan untuk menyusukan saya mula awal untuk yang kedua, jadi supplement menambahkan lagi hasil penyusuan untuk minggu pertama kelahiran
  6. Emosi ceria dan sentiasa bertenang
  7. Menjimatkan kos kerana supplement yang saya makan dari hamil boleh disambung semasa berpantang, juga boleh disambung sehingga menyusukan anak
  8. Dapat mengumpul stok yang banyak semasa berpantang dan berlanjutan sehingga ke setahun.
  9. Bentuk badan dapat dikekalkan sama sebelum mengandungkan anak pertama
  10. Tiada stretch mark di perut, semuanya pudar :)
set bersalin, set berpantang, pembedahan, ceaser
Kenangan berpantang hari ketujuh :)


Amalan Berpantang Saya yang menjalani Pembedahan


Alhamdulillah, semua ini adalah kesan positif dari pengambilan set berpantang ini secara berterusan. Namun begitu, saya tetap tidak meninggalkan untuk berurut pada seluruh bahagian badan kecuali perut dan memakai minyak pada perut dan kaki, juga berstokin. 

Ya, saya suka berurut dan saya melanjutkan untuk berurut setiap 3/4 bulan sekali sepanjang setahun selepas melahirkan anak kedua ini. Ia sangat membantu mengendurkan urat-urat yang tegang dan juga melancarkan proses penyusuan ibu kepada anak saya.

Yang paling penting, jaga pemakanan supaya tidak mengambil makanan yang berangin mahupun sejuk. Saya juga berpantang dari memakan udang, sotong mahupun kerang-kerangan. Saya ambil protein seperti ayam kampung, daging dan ikan yang tidak gatal sejak minggu pertama berpantang. Saya sukakan ulam ulaman, terutamanya ulam pegaga dan ulam raja, tidak lupa daun mengkudu yang beraroma itu hihi. Teringat pula nasik lemuni, oh sedapnya!

Oh ya, saya makan dengan banyaknya dengan menu makanan sihat. Nasi putih adalah wajib setiap hari. No diet2 ok sebab kita nak sihat, sembuhkan luka dan menghasilkan susu yang banyak buat bayi kita, jadi makan untuk kepentingan anak, insyaallah memang tak gemuk saya tetap maintain seperti biasa :) BEST!

Selebihnya saya ambil buah-buahan kecuali jambu batu yang saya pantang sehingga sekarang ini, anak saya dah setahun lebih sekarang ;) Takpe, khasiat vitamin C saya boleh dapatkan dari buah oren, kiwi mahupun Sustained Release Vitamin C Shaklee yang saya pasti keaslian askorbik asid nya dan ada tambahan bioflavonoid pula!

Walaupun saya cser, tapi pada minggu kedua, saya tetap memakai bengkung secara longgar untuk memastikan perut yang menggeleber ini tidak menutup jahitan, dan saya rasa petua ini sangat bagus diamalkan kerana jika dibiarkan, kulit yang sentiasa basah akibat peluh akan melambatkan lagi proses pembaikan luka dan bertambah pula satu lagi masalah iaitu ruam.

Terakhir yang ingin saya tekankan adalah pengambilan air suam kosong. Saya suka minum air suam panas sebab badan saya akan segera bertindak mengeluarkan angin! best kan, tak percaya, cubalah! Saya akan pastikan saya minum sedikit2 tetapi jumlah akhir untuk sehari adalah 3 liter untuk membantu penyembuhan sel badan, untuk penghasilan susu dan proses pembuangan lancar :) Air juga adalah ajen pembakar lemak tau, jangan main2 dengan air kosong ya :)



Set Berpantang Terbaik Pilihan Saya




1) Multivitamin/Vitalea yang mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral yang membantu sel-sel saya untuk pulih dan juga melengkapkan nutrisi pemakanan saya akibat dari berpantang.



2) Sustained release Vitamin C yang membekalkan saya Vitamin C 500 mg yang bertahan selama 5 jam di dalam badan. Sangat penting untuk luka pembedahan saya ini cepat sembuh


3) B kompleks yang penting juga untuk penyembuhan luka, memberi tenaga kepada saya untuk kuat, meredakan stress sepanjang berpantang dan nutrisi ini dapat membantu menghasilkan susu ibu buat si manja saya


4) Zink kompleks yang sangat membantu dalam penyembuhan luka dan imuniti badan. Membantu stimulasi aktiviti enzim dalam badan saya.


5) ESP yang berprotein tinggi membantu penyembuhan luka, memberi tenaga berpanjangan dan untuk susu saya lebih meriah! Saya minum ESP sejak mengandung dan ESP adalah supplement yang pertama saya minum selepas sedar dari pembedahan. Ia membantu saya untuk mengepam susu sepanjang malam anak saya ditahan di wad disebabkan kuning. Alhamdulillah, saya dapat direct feed dan berikan susu pam kepada anak dan membolehkan bacaan kuningnya yang setinggi 200 lebih turun ke 100 dan syukur, kami dibenarkan keluar dari wad keesokan harinya. Tips kuning : berikan sebanyak yang mungkin susu anda kepada bayi yang kuning supaya dia dapat minum dengan banyaknya.


6) Ostematrix; Supplement tambahan yang saya ambil untuk set barpantang saya demi memastikan saya tidak mengalami kekejangan, mengendurkan otot yang tegang, untuk mengurangkan sakit2 belakang badan dan lenguh2 badan juga untuk mendapatkan nutrisi kalsium untuk susu saya demi untuk menyalurkannya kepada bayi saya.


7) Lecithin; juga supplement tambahan yang saya ambil bermula dari minggu kedua berpantang yang membantu saya membakar lemak berlebihan untuk kembali kurus seperti sebelum mengandung, melancarkan pengaliran susu keluar dari duktus susu dan membantu menajamkan ingatan saya, yelah kan, dah kata urat dah banyak putus, selalu ibu2 berpantang alami sindrom pelupa bukan? 

Ya, ini semua adalah supplement yang saya amalkan sepanjang berpantang, dan alhamdulillah, saya kelihatan cergas dan ceria dan boleh menguruskan anak yang pertama kerana dia sangat manja pada masa itu :)

Anak Syurga saya dan suami, alhamdulillah

Alhamdulillah, saya rasa sangat puas kerana kali ini saya berjaya menyusukan anak kedua saya secara penuh dan ianya adalah satu kejayaan dalam hidup saya yang dikenang sampai bila-bila :)

Best kan berpantang? Sebab tempoh ini adalah tempoh bonding dan bermesra-mesraan dengan anak yang baru dilahirkan;) Apa pula cerita anda?






Monday, January 7, 2013

Garlic Complex Teman TERBAIK ibu yang menyusukan bayi

Salam ceria buat semua!

Wah, bersawang2 sudah blog kesayangan saya ni! Selama bersawang ini, saya aktif dalam page saya Sihat.Ceria.Bahagia :) Alhamdulillah saya dah selamat melahirkan anak kedua dan dah lepas waktu berpantang sekarang.. Tapi apa yang boleh saya katakan, berpantang dengan set BERPANTANG SHAKLEE sangat awesome! Bukan saja set asas yg saya ambil, ada lagi tambahan2 supplement yg saya makan. Dengan izin Allah, segala nya berjalan dengan lancar dan saya sangat gembira! nanti saya ulas lagi tentang set berpantang ini ya!

Hari ini saya nak berkongsi dengan semua tentang kebaikan bawang putih dan khasiatnya bagi ibu2 yang breastfeed atau menyusukan anak.  Perlukah ibu2 menyusukan ini makan bawang putih? Mengapa orang tua2 sangat menggalakkan ibu2 yang berpantang makan lebih bawang putih sewaktu berpantang? Mestilah ada khasiatnya bukan? Pesan orang-orang lama, dengan makan bawang putih dapat membuang angin, memanaskan badan, melancarkan pengaliran darah.. Wah, bukan sebarangan pesan dan amalan orang zaman dahulu kerana semua yang diamalkan itu memang ada kebenarannya.

Siapa yang suka makan bawang putih?hehe, mesti tak ramai yg angkat tangan dan mengaku bukan? Baunya, huhu.. agak kurang menyelesakan betul tak? tapi, ada juga yg suka baunya. lain org lain ragamnya :D

Tapi, menurut Dr Julie Menella, seorg saintis Biopsychologist, bau dari bawang putih ini tidak akan sama sekali mengganggu bayi yang menyusu badan, malahan akan membuatkan bayi menyusu dengan lebih lama! Menarik bukan?

Apa kelebihan bawang putih ini ya?


1) Bawang putih bertindak sebagai anti-kulat/ antifungal


Pernahkah bayi anda terkena jangkitan kulat yang menyebabkan dia sakit tekak, lidah keputihan dan jangkitan dari ruam lampin? Kulat yang menyebabkan jangkitan adalah kulat candida. Bagi bayi yg terkena jangkitan kulat ini, sangat kesian, mereka akan mengalami kesusahan untuk menyusu, pelekapan yang kurang betul di payudara ibu disebabkan ketidakselesaan di mulutnya. dan menangis2 kerana melecet pada kulit yang terkena ruam lampin. Jadi, dengan memakan bawang putih yang bertindak sebagai antikulat, ia akan membantu menyelesaikan masalah2 di atas secara semulajadi!


2) Bawang putih bertindak sebagai antibakteria dan antibiotik semulajadi


Kadangkala, ibu2 yang menyusukan anak mengalami masalah mastitis. Jadi, rawatan lanjut perlu diberi segera dengan mengambil antibiotik sebelum keadaan menjadi lebih teruk lagi. Boleh cuba mengambil bawang putih dengan menjadikannya sebagai ulam kerana ia mengandungi bahan antibakteria yang kuat dan membantu bertindak sebagai antibiotik semulajadi yang sangat selamat buat ibu dan bayi.

Jadi, perlukan penyelesaian bagi pengambilan bawang putih yang berbau ini?


Garlic Shaklee

GARLIC COMPLEX SHAKLEE


Apa kata anda cuba Garlic Shaklee yang dihasilkan :
  • dari bawang putih jenis premium, 
  • BEBAS DARI RACUN PEROSAK dan 
  • ditanam secara organik. 
  • Bawang putih ini diproses secara eksklusif pada suhu bilik tanpa haba demi memastikan kandungan allicin aktif dikekalkan. Bukan semua garlic di pasaran dapat mengekalkan kandungan allicin ini tau..
  • Ia juga dihasilkan dengan dwi teknologi untuk MENGAWAL BAU bawang putih ini! 
Jadi, sudah bertemu penyelesaian yang menarik bukan?

Selain itu, 
  • perisa herbanya terhasil dari kombinasi 2 ekstrak herba, iaitu rosemary dan spearmint
  • Mengandungi vitamin E untuk meningkatkan sebatian aktif garlic dan keberkesannya dalam tubuh kita
  • Setiap 2 kapsul membekalkan 1000 mg ekstrak GARLIC TULEN yang menyamai dengan 2 ULAS BAWANG PUTIH SEGAR.
Sangat2 membantu anda menyelesaikan masalah untuk makan bawang putih yang semulajadi! Yeay!

Apa tunggu lagi, khasiat yang bagus ini bukan saja untuk ibu2 yang berpantang, menyusukan bayi, anak yang disusukan dan ramai lagi yang boleh mendapat kebaikan Garlic Shaklee ini! Yang penting, apa yg disalurkan pada anak kesayangan semuanya asli dan semulajadi tanpa bahan kimia, dan ubat-ubatan kimia.

Jadi, sebagai ibu yang prihatin dengan kesihatan anak2, sudah tentu memilih Garlic complex Shaklee sebagai sebahagian dari supplement set menyusu anak anda selepas ini, tak gitu?

Nantikan perkongsian saya lagi lagi selepas ini :)

Semoga semuanya dberikan kemurahan rezki dan kesihatan yang baik2 sahaja :)



Salam sayang,

MamaAiman



Rujukan :









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...