Showing posts with label mengandung. Show all posts
Showing posts with label mengandung. Show all posts

Wednesday, November 26, 2014

Panduan Mudah Bersalin. Turun tanda, Adakah Anda Sudah Bersedia Masuk Labour Room?

Assalamualaikum wbh.

Anda sudah bersedia fizikal dan mental untuk melahirkan anak? 
Kenangan manis para ibu yang takkan dilupa dalam hidup

Pengalaman masuk ke labour room untuk setiap anak berbeza-beza, jadi persiapkan diri anda untuk segala kemungkinan yang ada di dalam dewan bersalin nanti. Semoga anda yang membaca perkongsian ini dapat mengamalkan panduan mudah bersalin selepas turunnya tanda untuk bersalin.

Menurut satu artikel dari Pa&Ma yang bertajuk "Panduan Mudah Bersalin", para ibu yang ingin mudah melahirkan anak perlulah mengambil elektrolit dan mineral yang mencukupi untuk memudahkan proses itu nanti.





Pengambilan Elektrolit dan Mineral Memudahkan Proses Bersalin


Contoh elektrolit yang perlu diambil dari diet harian untuk memudahkan bersalin adalah Magnesium, Potassium, sulfur, klorida dan sodium untuk mengelakkan sakit berpanjangan berlaku semasa proses kelahiran anak berlaku.

Sumber elektrolit dan mineral ini boleh didapati daripada daging segar, produk tenusu penuh lemak, sayur sayuran dan buah-buahan, kekacang ataupun jus buah-buahan segar.

Jika sakit berpanjangan berlaku, ia menjadikan badan kita lemah dan tidak bertenaga untuk meneran anak keluar dari perut kita.

Oleh itu, kita haruslah mengelakkan dari merasa sakit yang berpanjangan berlaku semasa proses kelahiran.

Selain itu, untuk menyimpan tenaga menghadapi kontraksi, para ibu haruslah mengambil elektrolit dalam bentuk serbuk mineral yang dicampur ke dalam air atau jus buah-buahan sejurus selepas tanda awal bersalin berlaku.


Cara Mudah dan Cepat Mengambil Elektrolit dan Mineral Sebelum Proses Bersalin.


Jika anda sudah ada tanda-tanda untuk melahirkan anak, sama ada turun darah mahupun turun air, sudah tentulah anda sudah tidak punya masa yang panjang untuk berfikir bagaimana untuk mendapatkan elektrolit dan mineral dengan kadar yang segera dan boleh disimpan lama dalam badan.

Di sini saya sertakan tips mudah mengambil elektrolit dan mineral dengan cepat sebelum masuk ke labour room :

1) Sediakan kurma

Sentiasa menyediakan kurma ke mana-mana sahaja anda berada. Sama ada hendak keluar atau di mana-mana, sentiasa sediakan sebekas kurma untuk dibawa sebagai bekalan elektrolit untuk berjuang melahirkan anak nanti.

Kurma mengandungi kandungan gula yang tinggi dan ini menbantu ibu mengembalikan tenaga dan sebagai sumber tenaga untuk meneran kemuadiannya.

Kurma juga mengandungi elektrolit seperti magnesium, phosphur, kalium dan sodim. Dengan ini, kurma boleh membantu memberi tenaga berpanjangan dan mengurangkan kesakitan itu.

2) Minum Performance Drink

Performance Drink ni sangat mudah dibancuh! (Klik untuk info lanjut)

Bila anda dah mula rasa sakit-sakit kontraksi, mudah sangat-sangat! Cepat-cepat pergi mandi bersihkan badan, makan kenyang-kenyang untuk persediaan masuk labour room dan bancuhlah Performance Drink yang jadi keperluan utama buat anda untuk melahirkan anak.

Kalau rasa tak sempat nak minum masa tu, boleh bancuh dalam tupperware minum dan minumlah dalam kereta sepanjang perjalanan ke hosiptal. memang sangat mudah, kan?


Bancuhan Performance Drink saya dari entry yang lepas


Kenapa Performance Drink satu keperluan untuk ibu yang nak masuk labour room untuk bersalin?



Jawapannya mudah saja! 

1. Membantu mempermudahkan proses bersalin :
Sebab ia mengandungi kesemua elektrolit yang diperlukan badan untuk membantu mempermudahkan proses bersalin.

2. Elakkan sakit berpanjangan :
Perlu diingat, kesemua elektrolit yang diperlukan ini bukan saja memudahkan kita untuk bersalin, tetapi ia juga membantu mengelakkan sakit berpanjangan semasa proses bersalin itu.

3. Membekalkan tenaga berkekalan :
Performance drink juga mengandungi karbohidrat unik yang memberikan tenaga berpanjangan kepada para ibu-ibu yang berjam-jam berada di dalam bilik bersalin. Secara realitinya, sudah tentulah ibu yang menanti untuk bersalin sudah tidak lalu dan berselera untuk makan, jadi, tenaga dari performance drink inilah yang membantu kita bertenaga untuk meneran dengan sepenuh tenaga melahirkan anak.

4. Kekalkan hidrasi badan :
Dengan pengambilan performance drink ini, ia membantu kita kurang rasa dahaga dalam masa yang lama, yang penting sekali mengekalkan penghidratan air dalam badan kita.

Kesemua 4 point ini adalah sangat penting buat ibu-ibu yang sedang bertarung nyawa melahirkan zuriat mereka di dalam bilik bersalin.

Bagi yang pernah melahirkan anak sebelum ini, sudah tentu kenangan berharga ini sentiasa terpahat di memori sepanjang hayat. Mungkin kali ini, anda dapat merasakan perubahan dari segi tenaga yang dikerah sepenuh kudrat untuk melalui proses bersalin ini sekali lagi dengan pengambilan Performance Drink.

Semoga dengan perkongsian ini, anda dapat merakamkan senyuman yang panjang sejurus selepas melahirkan anak anda! 



Bagi anda yang ingin menikmati perubahan tenaga ini, boleh lah menghubungi saya di 016-3353567 untuk mendapatkan bekalan Performance Drink yang sentiasa ada di dalam simpanan saya.

Akhir kata, saya kongsikan di sini doa memudahkan bersalin buat amalan para ibu yang ingin melahirkan anak. Saya doakan semoga dilancarkan dan dipermudahkan urusan anda ya! Semoga berjaya!


Perkongsian dari Google Image




Ikhlas dari,

Ainul Malik
016-3353567


Friday, November 14, 2014

Cara Merawat Tekanan dan Meroyan Dalam Pantang Selepas Bersalin

Assalamualaikum wbh

Apa khabar ibu-ibu berpantang semua? Anda semua dah makan pagi hari ni? Dah bertungku? Adakah anda masih merasa sangat tertekan hari ini?

Ibu berpantang dan meroyan adalah satu perkara yang sinonim, sebenarnya. Kenapa? Kerana, badan kita mengalami perubahan hormon yang sangat ketara waktu ini. Oleh sebab itu, kita harus menjaga emosi sebaik-baiknya.
Tekanan menyebabkan meroyan, kasihan bayi yang diabaikan



Tanda-tanda anda mengalami meroyan

Jika anda merasa perubahan seperti di bawah, anda mengalami simptom atau tanda meroyan, iaitu :

  1. sunyi
  2. gelisah
  3. tertekan
  4. suka nak marah
  5. kerap menangis tanpa sebab
  6. badan terlalu letih
  7. terperangkap
  8. rasa berputus asa dengan kehidupan



Apa yang menyebabkan saya meroyan?


Apa yang menyebabkan ibu-ibu hamil meroyan? Bertenang, dan fikir, apa yang menyebabkan saya meroyan? 

  1. Saya tidak cukup kuat jaga anak yang baru dilahirkan?
  2. Saya tak cukup duit untuk tampung semuanya?
  3. Suami saya lepas tangan?
  4. Anak-anak terdahulu terlalu buas sampai saya pening?
  5. Ibu-bapa campur tangan?
  6. Ibu bapa atau suami terlalu mengongkong?
  7. Saya ada masalah perhubungan dengan suami?
  8. Saya letih dan tak pandai uruskan semuanya setiap hari?
Fikir dengan bertenang, dan senaraikan, mengapa anda begitu tertekan sehingga jadi meroyan.


Kisah saya dan tekanan sewaktu berpantang


Saya juga pernah mengalami tekanan sewaktu berpantang.

Anak pertama saya ni, manja sangat-sangat. Jadi, bila dia ada adik baru, dan kami duduk di rumah ibu bapa saya, dia mula menunjukkan perangai, tiba-tiba memberontak dan jadi sangat nakal. Kebetulan, rumah ibu bapa saya jauh dari rumah saya, jadi, suami tidak dapat bersama-sama dengan kami setiap hari. Mungkin anak pertama saya itu rasa terasing, dia mula berperangai pelik.

Bagi saya, saya belum mahir menguruskan dua anak pada masa itu. Jadi, dengan perubahan sikap anak pertama, saya jadi sangat tension dan tertekan dan membuatkan saya selalu menangis dan berasa letih. Alhamdulillah, walaupun rasa sangat tertekan, tetapi semuanya masih dalam kawalan lagi. Jadi, saya sangat faham, bagaimana rasanya menjadi ibu yang mengalami tekanan semasa berpantang.

Cara Mengatasi Meroyan


Tekanan perasaan yang berlanjutan akan menyebabkan meroyan. Meroyan harus diatasi segera agar tidak berlanjutan. Jika anda rasa anda mengalami gangguan perasaan atau tidak senang hati semasa berpantang, jangan abaikan perasaan itu, terus bertindak untuk melepaskan tekanan tersebut agar tidak menjadi lebih serius.

Cara pertama : Luahkan pada orang yang anda percaya/terdekat (Terapi berbual)

Seperti saya, memang saya selalu mengadu pada suami, tentang perubahan sikap anak saya tu. dari tak pandai menjerit, selalu menjeroit-jerit tanpa sebab.

Jadi, bila kita luahkan perasaan kita kepada orang yang terdekat, sekurang-kurangnya akan terlepas satu beban dari diri kita.

Jadi, peranan orang yang rapat dengan kita adalah, mendengar, dan memberi nasihat atau menenagkan perasaan ibu yang berpantang ini.

Ingat, jangan simpan-simpan, ok?


Cara kedua : Banyakkan berehat

Jauhi diri anda dari melakukan aktiviti yang memenatkan. Cuba minta pertolongan dari orang-orang terdekat atau jangan berkira untuk mengambil upah menggajikan sesiapa yang boleh membantu anda untuk membuat kerja rumah sewaktu anda berpantang.

Ini sangat penting, kerana, jika kita penat dan tertekan, kita akan cepat naik darah dan tekanan ini boleh menyebabkan meroyan secara tiba-tiba.


Cara ketiga : Bergaul dengan ibu-ibu lain.

Walaupun kita sedang berpantang, tidak salah jika kita menjalin hubungan dengan ibu-ibu di luar sana, yang paling mudah adalah melalui online. Ini kerana, hanya para ibu yang memahami situasi yang kita alami kerana semuanya berperasaan yang sama.

Oleh itu, kita dapat bertukar-tukar cerita dan pendapat. sekurang-kurangnya, dapatlah diea untuk menangani masalah yang kita hadapi ini. Inilah pentingnya jalinan silaturrahim dengan orang-orang yang berpositif, kerana kita akan turut terangsang untuk berada dalam situasi yang positif.


Cara keempat : Berpantang cara yang betul dan mengikut saranan tradisional.

Semasa berpantang, jagalah aturan pengambilan makanan, ikutlah saranan dan petua orang tua, dan bertungkulah secara teratur. Setiap hari jangan lupa mandi dengan mandian untuk mandian pantang kerana ramuannya sangat penting untuk kesihatan badan kita.

Jangan lupa menjaga badan dengan berbengkung, menyapu minyak panas, berstokin, dan berurut kerana semua amalan ini menjadikan badan kita kuat dan menghilangkan banyak angin dari badan. Jika banyak angin, kepala pun sakit, kita akan cepat naik marah.


Cara kelima : Mengambil antidepresi. (Ubat meredakan tekanan).

Bermacam-macam jenis antidepresi yang boleh diambil, tetapi, berjaga-jagalah kerana ubat-ubatan itu mengandungi bahan kimia yang sebenarnya tidak terlalu baik jika diambil selalu. 

Antidepresi yang sangat berkesan kepada saya adalah; 

Ya, saya memang bergantung dengan kedua-dua supplement semulajadi ini, iaitu omegaguard dan b kompleks ini untuk mengurangkan tekanan perasaan saya.


Cara ambil antidepresi yang selamat untuk tekanan dan meroyan


B kompleks, saya ambil pada waktu pagi 2 biji kerana bila saya makan, saya akan terus rasa bertenaga dan ceria dalam menghadapi aktiviti harian berpatang saya. Jika kita ada rasa nak marah pun, kita tidak akan rasa perasaan yang sangat-sangat berat untuk marah. Tambahan pula, bila ambil b kompleks, kita akan rasa bertenaga dan ia sangat membantu meringankan perasaan kita kerana badan sangat cergas bertenaga, wajah pun nampak ceria. B kompleks memang supplement yang terkenal dengan "beauty" juga, siapa ibu berpantang nak cantik, ambillah b komplek setiap hari!

Omegaguard ni memang popular dalam menenangkan perasaan. Saya ambil dua biji pada waktu malam, dan saya akan tidur dengan tenangnya. paling best, omega ni membantu juga dalam menyeimbangkan paras hormon dalam badan, dan waktu tidur, ia akan bantu membakar lemak kita. Pejam celik pejam celik, insyaallah, kita akan dapat mengekalkan berat badan seperti sebelum mengandung, selepas berpantang ini. Best kan?

Seronok saya dapat kongsikan rahsia bagaimana saya mengurangkan tekanan sewaktu berpantang saya. Memang ada kajian bertulis yang menunjukkan omega ini dapat mengurangkan tekanan berat yang dihadapi sesorang dan boleh merawat meroyan semasa dalam berpantang. 

Gabungan Omegaguard dan B Kompleks Shaklee memang terbaik untuk mengatasi masalah meroyan dalam pantang selepas bersalin. Insyaallah, anda akan bertukar menjadi seorang yang ceria dan dapat berfikir secara rasional sewaktu berpantang.

Kini, kami gembira menanti kepulangan orang tersayang, tak sabar nak pulang ke rumah sendiri!


Emosi ibu berpantang ceria, anak-anak pun mesti bahagia! Selepas tamat berpantang, suami balik kampung, terus terpesona dengan perubahan emosi dan penampilan anda!

Alhamdulillah, tiada lagi tekanan dan meroyan dalam tempoh berpantang anda!


Ikhlas,

AinulMalik
016-3353567
SID mesra ilmu;






Thursday, November 13, 2014

Krim Kulit Sensitif Untuk Ibu Mengandung yang Mengutamakan Kecantikan

Assalamualaikum para ibu hamil yang cantik sekalian :)

Tahniah, kerana anda sedang mengandungkan cahayamata dari syurga! Seringkali bila kita mengandung, perkara pertama yang mesti kita berjaga-jaga adalah pendedahan diri terhadap bahan-bahan kimia berbahaya. Betul, kan?

Kita ibu-ibu yang mengandung juga tidak lekang dari menjaga kecantikan. Menjada kecantikan tidak bermakna bersolek setiap masa, tetapi sudutnya sangat luas. Pemakaian krim kulit setiap hari turut dikategorikan sebagai menjaga kecantikan. Adakah kerana anda mengandung, anda membiarkan segala rutin yang dahulunya kita jaga begitu sahaja? Tidak, bukan?

Permasalahan dilemma saya terjawab, iaitu :

1. Saya ingin mencari krim kulit yang selamat digunakan oleh ibu mengandung yang tidak mengandungi bahan kimia yang berbahaya.

2. Krim kulit itu tidak membuatkan kulit saya yang sensitif sewaktu mengandung ini merah-merah dan gatal-gatal.

3. Krim kulit ini tidak melekit kerana sewaktu mengandung, saya tidak suka dengan benda yang melekit-lekit ada di kulit saya.

Oh, fahamilah para suami, apabila mengandung, kami isterimu memang banyak ragamnya! Contoh yang ketara seperti di atas lah :)

Dan, kini saya dah jumpa dengan krim kulit idaman saya yang sangat-sangat sesuai dipakai sewaktu mengandung yang memenuhi semua kriteria di atas, syukur! 


Kenapa krim Herbalblend ini menarik hati saya?


Pertama kali mencuba, memang saya jatuh hati dengan krim herbalblend ini. Bila disapu di atas kulit, tiada rasa melekit, ya kriteria saya sudah lepas! 


Herbalblend yang sedap di pakai


Kemudian, ada sedikit rasa menthol yang membuatkan kulit terasa sedap disapu krim ini. Rasa seperti seronok membelai kulit sendiri :) Baunya juga saya suka, ia tidak wangi seperti minyak wangi tau, entah kenapa saya kurang dapat terima bau minyak wangi ketika mengandung, tetapi krim ini ada bau herba yang nipis yang tersendiri yang boleh diterima hidung saya kerana baunya menenangkan saya :)

Wah, ibu mengandung mesti suka kerana yang paling utama, krim kulit herbalblend ni adalah yang selamat digunakan oleh bayi, bermaksud kandungannya juga memang sesuai untuk kulit sensitif ibu mengandung :)

Di manakah bahagian kulit yang saya guna untuk menyapu herbalblend ni?

Saya sapu herbalbelnd pada tapak tangan saya sedikit di waktu malam.

Kemudian saya sapu di siku dan tumit kaki saya.

Saya juga sapu di bahagian perut saya yang kemerahan ini.

Saya juga menggunakan krim kulit herbalblend ini untuk disapu atas tempat gigitan nyamuk.

Memang best sangat bawak travel, sebab bila pening, saya hanya sapu di bahagian kulit saya dan saya akan hidu kulit saya ini yang berbau herbalblend yang menenangkan ni :)

Jom, ibu ibu mengandung yang ada perasaan yang sama dengan saya, kita bertukar kepada krim kulit yang jauh lebih selamat berbanding krim lain yang mengandungi pewangi sintetik dan bahan-bahan kimia yang membahayakan yang boleh diserap masuk ke dalam kulit kita! Oh, sangat kesian kan anak yang kita kandung ni terkena pendedahan bahan kimia yang berbahaya dari kita sendiri?

Untuk membaca kandungan herbalblend ini, boleh dibaca di sini, ya :) Klik saja ayat ni kita baca bersama-sama.

Seronok sangat dapat jumpa krim ni, suami pegang pun terasa lembut kulit kita sama seperti sebelum mengandung, licin dan lembut.

Untuk dapatkan krim kulit selamat ni, saya ada stok yang disimpan di rumah untuk dikongsikan kebaikan dan keseronokan menggunakan krim ini kepada anda, ibu-ibu yang mengandung. Jangan lupa hubungi saya; Ainul Malik di talian 016-3353567 boleh sms atau whatsapp saja :)

Saya sedia membantu anda ibu-ibu mengandung yang gelisah mencari krim kulit yang selamat yang sesuai digunakan sewaktu mengandung ini :)


Jika best, kongsikan keseronokan anda bersama-sama dengan saya juga ya!

Friday, August 29, 2014

Kepentingan Protein Untuk Ibu Hamil Mengandung


Kepentingan Protein Untuk Ibu Hamil Mengandung 

Protein sangat penting kerana ia adalah nutrisi yang amat diperlukan untuk pembinaan sel yang sihat. Ini bermakna, protein sangat-sangat diperlukan oleh ibu mengandung dan juga bayi yang dikandung.


Mengapa Ibu Mengandung perlukan protein?

Ibu mengandung memerlukan protein sepanjang kehamilan terutamanya pada trimester kedua dan ketiga, apabila bayi membesar dan payudara dan organ-organ ibu membesar untuk mencukupkan keperluan bayi yang sedang membesar itu.

Risiko kekurangan protein pada ibu yang hamil :

  1. Cepat letih dan penat
  2. Keguguran rambut yang teruk
  3. Sakit tulang
  4. Gigi menjadi kurang kuat
  5. Kekurangan berat badan
  6. Retensi bendalir dalam badan
  7. Keguguran

http://www.babycenter.com/0_protein-in-your-pregnancy-diet_1690.bc


Mengapa bayi yang dikandung perlukan protein?

Bayi yang dikandung sedang membesar secara optima di dalam perut ibunya selama sembilan bulan. Pada minggu ke 37, mereka harus mempunyai otak yang sihat untuk persediaan membesar di luar perut ibunya di dunia.

Risiko kekurangan protein pada bayi :

  1. kelemahan pembentukan otot dan sendi
  2. kelemahan pembentukan tulang
  3. kerosakan pada otak
  4. kecacatan
http://www.modernmom.com/5ee9b23c-48c3-11e3-87f1-bc764e04a41e.html 


Berapa jumlah protein yang ibu mengandung dan hamil perlukan?



Ibu yang hamil mengandung memerlukan lebih kurang 70 grams protein setiap hari.

Dengan 3 sudu besar sehari, anda akan mendapat sebanyak 28 gram protein melalui ESP ini. Jadi, ditambah dengan pengambilan protein harian yang lain, seperti ikan, ayam dan daging, serta susu, bermakna anda akan mendapat cukup keperluan protein setiap hari!



ibu mengandung, tenaga, keperluan protein
ESP yang diperlukan oleh ibu mengandung

Jadi, jika ibu-ibu hamil seperti anda inginkan :
  1. Anak yang dikandung membesar dengan sihat
  2. Rahim anda kuat
  3. Badan anda sihat secara optima
  4. Bertenaga menjalani kehidupan sebagai ibu mengandung selama 9 bulan
anda memerlukan cukup sumber protein harian yang ada di dalam ESP ini. 


6 sebab Mengapa ESP wajib menjadi pilihan UTAMA sumber protein golongan ibu mengandung.

  1. ESP dihasilkan dari soya YANG PALING SELAMAT, iaitu soya non gmo. Mahukah anda cemari sel badan anda dan juga sel badan bayi anda dengan sumber yang telah dimutasikan dan diubah genetiknya? Ia akan mengancam ciri-ciri semulajadi sel yang asli dan perubahan ini menyebabkan pengubahsuaian kekal yang tidak kita mahukan!
  2. Penghasilan ESP tidak menggunakan alkohol di dalam prosedurnya tetapi hanya menggunakan air. Jika dikaji, produk lain yang menggunakan alkohol, ia akan mengurangkan kadar isoflavone hingga 88%! (Isoflavone inilah bahan yang mengurangkan risiko kanser sebenarnya!) Ia sangat penting dalam tindakan hormon dan jisim tulang.
  3. ESP mengandungi cukup 9 asid amino perlu yang ibu hamil dan mengandung perlukan, kerana bahan-bahan ini tidak dapat dihasilkan dalam badan. Bayi yang dikandung juga amat memerlukan 9 asid amino perlu ini untuk perkembangan minda dan pembentukan sel yang sihat dan normal.
  4. Kandungan indeks glisemik ESP adalah rendah, iaitu 39 yang sesuai diambil oleh ibu mengandung yang berisiko mengalami diabetes.
  5. Protein di dalam ESP adalah protein yang mudah diserap di dalam badan.
  6. Protein ESP tidak membahayakan kerana tidak mengandungi asid urik dan pengawet serta perisa tambahan.

Jadi, jika anda betul inginkan soya yang selamat dan dapat diserap dengan berkesan, ESP adalah pilihan anda yang ideal dan tepat!

Sangat berbaloi dan menjimatkan kerana mendatangkan keuntungan kesihatan optima yang diperlukan oleh ibu mengandung seperti anda!

Jangan tunggu lama-lama, cepat dapatkan Protein ESP anda di :

Anda juga boleh mendapatkan konsultasi TERBAIK dari saya melalui whatsapp 016-3353567. Insyaallah, anda akan menjadi pelanggan yang bertuah dan semua pertanyaan akan dilayan, khas untuk pelanggan Sihat.Ceria.Bahagia :)

Kami mendoakan semoga anda sihat sejahtera bertenaga sepanjang kehamilan! Jangan lupa nikmati saaat terindah setiap trimester, dan selamat membuat persiapan penyediaan menyambut orang baru di dalam rumah yang bakal menyinari kehidupan anda sekeluarga!


Mengandung adalah saat terindah dalam kehidupan!


Salam penuh kasih sayang dari saya

Ainul Malik :)

Wednesday, May 7, 2014

Gempar : Makan Supplement Shaklee Sebabkan Pendarahan Bleeding yang Banyak Sewaktu Bersalin !!

Makan supplement Shaklee boleh sebabkan bleeding atau pendarahan semasa bersalin, takutnya!



Ohhhh..sungguh menakutkan, agak-agaknya apalah yang dimakan tu ye? Sebenarnya saya sangat terkejut apabila yang mengeluarkan kenyataan ini adalah seorang yang profesi*nal yang sentiasa berinteraksi dengan pesakit.

Dia tanya, adakah pesakitnya mengambil ESP
Ya, Jawab pesakit itu.

 "Lalu, dinasihatinya berhentilah minum ESP dan seangkatan dengannya sebab nanti akan alami pendarahan semasa bersalin".

ESP??

OK2..bertenang semua, mari kita kosongkan minda dan kita tengok dari semua sudut. Beberapa pertanyaan timbul di kepala saya;

  1. Supplement apa yang dia makan?
  2. Berapa dos yang dia makan ni?
  3. Panduan, cara makan bagaimana?
  4. Dari siapakah supplement itu dibeli?
Saya pulak excited nak kaji, satu persatu..

Oh..mungkin most probably, dia ambil set mengandung, kan?

Ok, kita tengok set mengandung ada :

  1. B kompleks dan asid folik
  2. Vitamin C
  3. Vitalea
  4. Ostematrix
  5. ESP
  6. Omega Guard
Jom-jom tengok, apakah yang terkandung dalam setiap supplement ini :

  • Vitalea Iron Formula
    •  mengandungi 12 jenis vitamin, 7 galian dan juga zat besi. Zat besi sgt penting untuk pembentukan sel darah merah dan juga untuk menstabilkan darah di dalam badan. Ibu-ibu mengandung dan menyusukan sgt digalakkan mengambil vitalea ini kerana zat besi juga penting untuk penghasilan susu dan juga tumbesaran anak. Nutrient yg terkandung dalam vitalea juga bagus untuk kekuatan tulang dan immunisasi. lain2 keistimewaan kandungan vitalea adalah :
    • Vitamin D - Menyokong penyerapan kalsium untuk tulang dan gigi yang sihat
    • Beta Karotena - Meningkatkan kesihatan mata, kulit dan sistem imunisasi*
    • Vitamin E - Menyokong kesihatan sekular dan meningkatkan kesihatan hati, usus dan fungsi imunisasi*
    • Kalsium - Menyokong kekuatan tulang, pengaliran urat saraf dan otot-otot*
    • Boron - Membantu dalam metabolisma Vitamin D dan mineral yang terbabit dalam perkembangan tulang*
    • Magnesium - Menyokong kekuatan tulang, fungsi otot dan membantu dalam mengekalkan tekanan darah normal dan denyutan jantung*
    • Biotin - Membantu badan menghasilkan tenaga dari protein dan lemak*
    • Lain-lain - Tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, warna dan bahan pengawet*

  • B kompleks
    • Shaklee B-Complex mengandungi kesemua 8 jenis Vitamin B yang diperlukan oleh tubuh bagi menggantikan nutrisi Vitamin B yang hilang untuk membantu menguatkan jantung, paru-paru dan organ-organ penting yang lain.
    • Asid folik merupakan Vitaman B yang penting bagi membantu menghasilkan dan mengekalkan sel-sel baru. Oleh kerana asid folik tambahan tidak mudah diserap oleh tubuh, Shaklee telah berjaya menghasilkan Sistem Penyerapan Bioaktif yang unik yang membolehkan Vitaman B lebih mudah diserap oleh sistem tubuh.

  • Vitamin C
    • Kandungan Vitamin C yg tinggi
    • Sistem perlepasan berkekalan dalam menyalurkan Vitamin C yg menyamai kandungan satu setengah biji buah oren utk setiap jam selama 5jam (berkekalan dalam tubuh; kerana Vitamin C tidak berupaya disimpan lama oleh tubuh)
    • mengekalkan pertahanan antioksida secara semulajadi, untuk kekuatan sel, kesihatan mata, gigi, tulang, otot dan salur darah
    • membantu dalam proses penyerapan zink dalam badan

  • Ostematrix
    • Kalsium sangat penting dalam pembentukan sel darah merah
    • Ostematrix mengandungi kalsium, magnesium dan Vitamin D membantu dalam pengekalan darah yang normal
    • Juga membantu dalam pengecutan otot dan saraf yang normal
    • membantu dalam penyumbangan nutrient kepada fetus dan supaya kalsium dari si ibu tidak kekurangan akibat diserap oleh anak tadi, mengurangkan osteoperosis.


    • ESP didatangkan dalam bentuk serbuk yang diperbuat dari 100% non-GMO soy protein yang lengkap dengan 9 asid amino perlu. Kesan POSITIF dari pengambilan minuman ini ialah:
    • ia membantu membekalkan tenaga yang berpanjangan
    • Selain itu, ia juga membantu kita melapik perut dan menahan lapar kerana ia membantu menghasilkan mukosa sebagai pelindung kesan asid hidroklorik di dalam perut. Oleh itu, dapat mengelakkan rasa kepedihan perut dan juga pedih ulu hati!
    • gabungan kalsium dan protein di dalam ESP menjadi makanan tambahan untuk penghasilan utama susu ibu yang dapat diberikan kepada si manja kesayangan anda.

  • Omega-Guard
    • Mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi. EPA menyihatkan jantung dan sendi anda manakala DHA pula penting bagi perkembangan dan fungsi otak.
    • EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.
    • OmegaGuard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari tiga molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.

Semua memang bagus untuk mengandung dan persediaan untuk berpantang, dalam pantang dan untuk menyusukan anak.

Takkanlah sebab minum ESP boleh sebabkan pendarahan semasa bersalin?

Sebab ESP ni protein. Proteinlah yang menyediakan sel-sel yang sihat dan baik. Jika anda ada luka, ESP membantu mempercepatkan proses pembaikan luka ni, macam saya yang mengalami pembedahan untuk kedua-dua anak saya.

Saya rasa, saya tahu sebabnya.

Sebab, jika sesiapa yang mengandung yang membeli supplement dari, akan saya nasihatkan supaya berhenti mengambil OMEGA GUARD semasa minggu ke 30-32 untuk persediaan bersalin samasa minggu ke 38-40 nanti.

Lebihan omega itu boleh lah diberikan kepada suami tersayang untuk turunkan kolesterol, normalkan paras insulin atau menstabilkan tekanan. 
Boleh juga diberikan kepada anak-anak tersayang untuk bekalan DHA.

Kenapa kena berhenti makan omega ya?

Omega-3 may increase the risk of bleeding, particularly at doses of three grams daily or greater. Caution is advised in people with bleeding disorders or those taking drugs that may increase the risk of bleeding. Dosing adjustments may be necessary.
Sumber :  http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/omega-3-fatty-acids-fish-oil-alpha-linolenic-acid/safety/hrb-20059372

Penerangan :

Omega ini berupaya mencairkan darah. Ia adalah supplement yang terbaik untuk mereka yang ada masalah dengan pengaliran darah di dalam badan, terutamanya yang mengidap sakit jantung.

Setengah orang mempunyai darah yang sedikit cair, jadi, sebab itulah dinasihatkan berhenti makan pada waktu sebelum bersalin supaya tidak berlaku kejadian pendarahan yang tidak disengajakan.

Itulah pentingnya mendapatkan konsultasi yang betul, iaitu servis yang sangat diperlukan apabila anda membeli supplement ini.
Jangan suka hati makan tanpa mengikut aturan atau makan secara berlebihan.

Juga anda boleh merujuk dari link ini mengenai omega : http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/omega3-fatty-acids#ixzz2nuXC20AU

Saya harap, dengan penerangan saya ini semua nya telah clear. 

Banyak kesimpulan yang boleh kita dapat dari kisah di atas :

1) Jika terdengar apa-apa berita, siasatlah dahulu sebelum membawa cerita fitnah ke merata-rata tempat 
2) Beli supplement dari pengedar yang dipercayai 
3) Pilih supplement yang selamat dan berkualiti 
4) Makan supplement dengan ilmu  
5) Berpada-padalah untuk semua perkara, berwasatiah, kerana barang yang bagus, jika digunakan atau dimakan berlebihan akan membawa mudarat juga kepada kita, jadi, jangan hardcore ok!
Jika anda pilih supplement untuk dibeli, kajilah dulu supaya tidak bias dan pastikan sumber yang dikaji datangnya dari kajian saintifik bukannya cakap-cakap kosong belaka.

Tidak kiralah, jika anda makan Omega dari brand mana sekalipun, jika langkah berjaga-jaga tidak diambil, kesannya adalah sama, tambahan kesan sintetiknya pula menambahkan lagi kesulitan pada sel-sel badan anda.

Kerana saya yakin, jika anda makan vitamin Shaklee yang semulajadi ini dengan panduan dan cara yang betul, akan akan berpuas hati dan gembira dengan kesan-kesan positifnya seperti saya!

Saya day share pengalaman mengandung, berpantang dan menyusukan dengan supplement ini di :


Anda akan gembira dan disayangi anak dengan pengambilan nutrisi yang mencukupi untuk keperluan diri sendiri dan keperluan ahli keluarga yang lain :)


Semoga anda semua berpuas hati dan berlapang dada dengan artikel saya yang tak seberapa ini. Ilmu Allah jua yang saya kongsi, jom kita gali sedalam-dalamnya.

Yang baik dari Allah, yang buruk datang dari saya sendiri,
Wallahualam.



Salam sayang dari pengedar yang prihatin,

Ainul Malik
SMS 013-3536718
Wasap 016-3353567
Facebook page : Sihat.Ceria.Bahagia

Thursday, April 24, 2014

Pendarahan Bleeding Awal Kehamilan Membahayakan?

Menurut kajian, satu perempat dari wanita mengandung (hamil) mengalami pendarahan di awal kehamilan.

Jika yang keluar adalah berwarna merah kepada coklat yang berbeza dari haid, ia adalah pendarahan ringan atau dipanggil spotting.

Spotting berlaku pada trimester yang pertama.



Punca Berlaku Spotting Pendarahan Ringan di awal Kehamilan


  1. Anda menjalani IVF atau rawatan lain yang membantu anda untuk hamil
  2. Hormon badan yang mengawal kitar haid telah menyebabkan pendarahan pada tarikh atau masa yang biasa anda datang period/haid sewaktu anda sebelum mengandung. Ia boleh jadi sekali atau dua kali sehingga hormon ini dapat dikawalatur dengan baik.
  3. Perlekatan telur yang telah disenyawakan pada lapisan uterus anda juga menyebabkan pendarahan. Ia berlaku selama sehari atau dua hari.
  4. Hormon kehamilan juga dapat mengubah permukaan serviks anda untuk senang berdarah. Oleh itu, pintu serviks mungkin terengsa. Contoh situasi : hubungan seks di awal kehamilan menyumbang kepada masalah ini.
  5. Anda mungkin mempunyai fibroid. (Ketumbuhan pada rahim). Plasenta kadangkala akan melekat pada fibroid ini, jadi janganlah bimbang ya ibu ibu, dapatkan nasihat doktor jika anda ada fibroid semasa hamil.
  6. Polis serviks, iaitu ketumbuhan kecil pada serviks juga menyebabkan pendarahan, tetapi ia juga tidak membahayakan, yang penting dapatkan konsultasi doktor.
  7. Berlaku jangkitan serviks atau jangkitan faraj
  8. Anda menghidap penyakit keturunan seperti Von Willebrand yang membuatkan darah anda sukar membeku.


Pendarahan Bleeding di awal Kehamilan


Namun begitu, berlaku pendarahan yang diikuti dengan sakit perut dan kekejangan, mahupun demam, ia mungkin penyebab keguguran mahupun kehamilan di luar rahim (kehamilan ektopik).

  1. Keguguran pada awal kehamilan berlaku apabila bayi tidak berkembang dengan betul. 
  2. Kehamilan ektopik berlaku apabila telur yang disenyawakan tu, melekat pada bahagian luar uterus. Darah berwarna gelap dan cair seperti jus prun akan mengalir tanpa henti.
  3. Kehamilan molar pula disebabkan oleh embrio tidak membesar dengan betul tetapi sesetengah sel yang membentuk plasenta terus membesar secara abnormal.


Bagaimana untuk kenalpasti bahawa saya period atau mengalami keguguran?


Kadangkala, ada situasi di mana kita tidak datang period selama sebulan dan setelah itu mengalami pendarahan yang luarbiasa. Kita akan keliru samada ia adalah period ataupun keguguran.


Perkara yang pertama sekali adalah berjumpa dengan Doktor untuk menjalani scan atau imbasan ultrabunyi.

Kemudian, ujian air kencing dan ujian darah akan dilakukan untuk menguji tahap hormon kehamilan ini.

Menurut bacaan saya dari blog Dr Zubaidi dari link ini, ujian darah dilakukan untuk mengetahui kepekatan hCG dan beberapa perkara boleh dikenalpasti untuk mengetahui punca atau kebarangkalian keguguran pada kehamilan ini.

Namun begitu, berita gembira buat yang menjalani scan dan telah dapat mengesan bunyi denyutan jantung bayi, kerana potensi untuk gugur itu adalah nipis.


Masalah rahim tidak kuat? Ubat Kuatkan rahim



Kadangkala jika kita bertemu dengan doktor, doktor akan memberitahu anda, saya akan bagi puan ubat kuat rahim. Rahim saya tak kuat kah doktor? Apa yang menyebabkan rahim tak kuat?

Masalah rahim tak kuat ini berpunca dari ibu yang hamil mempunyai kurang hormon progesterone yang mana rahim tidak dapat menyediakan tempat yang optima untuk pembesaran janin.

Sebenarnya, masa anak kedua, saya juga pernah mengalami spotting ini. Hasilnya, doktor memberikan ubat bernama duphaston, iaitu hormon sintetik yang mempunyai progesterone. 

Kiranya, setelah ovum disenyawakan, akan berlaku perlekatan fetus pada lapisan endometrium, iaitu lapisan rahim ini. Jadi, semasa mengandung, progesterone akan semakin meningkat dengan banyak untuk membantu lapisan rahim ini menebal untuk perlekatan janin/fetus yang kita kandungkan ini.

Jika progesterone kurang, janin tidak dapat melekat dengan sempurna dan akan gugur bersama-sama dinding endometrium ini tadi.

Ubat kuat rahim, keguguran
Duphaston ubat kuat rahim


Supplement yang membantu menguatkan rahim


Semasa mengalami spotting di awal kehamilan Amni, saya telah cuba mengkaji supplement yang sesuai untuk membantu menguatkan rahim saya ini.  

Saya telah mencuba ESP (Energising Soy Protein Shaklee) kerana ia mengandungi sumber protein yang tinggi, yang memberi nutrisi penuh kepada sel (kerana sel asalnya dari protein) supaya sel-sel badan saya sihat dan kuat.

Jadi, sel-sel rahim yang terbina ini akan sihat dan kuat untuk menampung proses penempelan janin pada dinding rahim saya.


Supplement Penting Semasa Kehamilan


Tahukah anda bahawa, jika anda stress, hormon progesterone untuk menebalkan dan menguatkan dinding rahim berkurang?

1) Jadi, untuk menstabilkan emosi, saya juga mengambil b kompleks, iaitu supplement penenang yang paling selamat agar saya tidak stress. Selain itu, b kompleks Shaklee yang semulajadi ini didatangkan khas bersama asid folik yang membantu fetus untuk berkembang dengan sempurna.

Sudah menjadi satu keinginan kita untuk mendapatkan anak yang sihat dan sempurna bukan? 

Oleh itu, ambillah b kompleks bersama-sama dengan asid folik ini supaya saraf-saraf bayi kita dan pertumbuhannya mendapat cukup nutrisi yang diperlukan.

B kompleks juga membantu memberikan tenaga tambahan kepada kita, terutamanya ibu mengandung yang sentiasa lemah dan tidak bermaya. Jadi, untuk kuat dan bertenaga, saya ambil b kompleks ini dan juga ESP supaya saya sentiasa cergas sepanjang kehamilan.



2) Ostematrix juga penting untuk menyumbangkan kalsium kepada pembinaan tulang bayi dan juga kepada sistem saraf yang sempurna. 

Tahukah anda bahawa progesterone yang tinggi diperlukan untuk sel-sel tulang (osteoblast) membina tulang? 

Jadi, jika kita kekurangan progesterone, kuranglah kalsium untuk membina tulang dan proses pembentukan tulang baru untuk fetus terjejas. Oleh itu, kita bantu anak yang dikandung ini untuk membentuk tulang-tulang yang sempurna supaya proses pembesarannya juga tidak terganggu.

Fetus akan menyerap kalsium daripada ibu, jadi, jika kita juga kekurangan kalsium, masalah rambut gugur, gigi longgar dan mungkin tercabut, sakit kaki, sakit pinggang akan terjadi kepada ibu mengandung ataupun selepas berpantang kemudian hari.


3) Vitamin C Sustained Release juga saya ambil untuk imuniti badan saya sendiri. disebabkan kita keletihan, kurang bermaya, jadi ini juga menjadi faktor kepada kurangnya imuniti badan.

Tambahan pula cuaca dan jangkitan memudahkan lagi ibu mengandung mendapat jangkitan yang sama, jadi saya ambil langkah untuk menguatkan ketahanan badan saya dengan vitamin C ini.


4) Vitalea sangat penting untuk pembekalan sumber mineral dan vitamin-vitamin lain untuk keperluan badan saya, ibu mengandung dan juga bayi yang kita kandungkan.

Masalah hemoglobin rendah (hb) dapat diatasi dengan mengambil 2 biji Vitalea yang mengandungi iron ini. Iron penting untuk pengikatan oksigen di dalam darah. Tidak semua multivitamin di pasaran mengandungi iron, jadi, memang menjadi kelebihan Vitalea yang mengandungi iron membantu meningkatkan semula bilangan hemoglovin di dalam darah kita.


5) Bermula dari trimester kedua, saya mengambil omega guard untuk pembekalan DHA untuk anak yang saya kandungkan ini. 

Berat badan ibu mengandung juga tidak naik dengan sangat ketara dengan pengambilan omega yang membantu menstabilkan hormon leptin (iaitu nafsu makan) di dalam badan.

Saya sangat berpuas hati dengan perbezaan berat badan antara anak pertama dengan anak kedua saya ini kerana untuk anak sulung saya, badan saya naik sehingga 20 kg lebih! namun begitu, untuk anak kedua, saya dapat mengimbangkan berat badan yang bertambah, kurang dari 20 kg.

Selain itu, bagi ibu-ibu yang bermasalah mendapat kencing manis dan darah tinggi semasa mengandung, bagus mengambil omega ini untuk menyeimbangkan hormon di dalam badan kita.


Semoga dengan perkongsian saya hari ini, dapat memberi idea dan membantu ibu-ibu di luar sana bertindak dengan cepat hasil dari pembacaan ini. Jika anda mengalami masalah pendarahan semasa mengandung, segeralah berjumpa dengan doktor dan banyakkan berehat.

Berdoalah kepada Allah untuk keselamatan dan segala yang dihajatkan semoga Allah mempermudahkan kehamilan ini sehingga sembilan bulan dan melancarkan urusan bersalin nanti.


Makan makanan yang menyihatkan ya ibu-ibu :)


Yang penting, jagalah emosi supaya sentiasa stabil dan anda akan mencetuskan emosi yang bahagia kepada bayi yang anda kandungkan tersebut. Bayangkan nanti, anak yang lahir itu suka marah-marah, stress dan banyak meragam, fikirkan, adakah ia refleks kepada ragam anda sendiri sewaktu mengandungkannya?

Demi anak tercinta, jagalah tutur kata, jagalah emosi, jagalah hati, jagalah keperibadian. Semoga anak yang bakal dilahirkan itu adalah golongan soleh dan solehah yang menyejukkan jiwa :)

Bergembiralah selalu, kuatkan diri dan semangat supaya semuanya boleh disalurkan kepada anak tercinta :)

Semoga ibu-ibu di luar sana memberikan segala yang terbaik buat si manja demi masa depan mereka!


Jika berminat mendapatkan supplement semulajadi yang pernah saya amalkan sepanjang kehamilan, hubungi

AinulMalik
SMS 013-3536718
wa 016-3353567



* Entry hari ini juga ditujukan khas buat anakanda tersayang, Muhammad Aiman Hakim, selamat hari lahir sayang, semoga Aiman menjadi pemuda solehin yang memperjuangkan agama Allah, menggembirakan mama dan abah, juga bahgia dunia dan akhirat. Mama sayang anak-anak mama!

Kenangan Mama Mengandungkan Aiman 4 tahun yang lalu tidak akan dilupakan sampai bila-bila :)




Rujukan :
http://www.babycenter.com.my/a1031215/pendarahan-ringan-atau-pendarahan-faraj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...